2006.06.09

Ict-boom

Vandaag had ik een heuse leerervaring in verband met het gebruik van ICT op school. Op de Adviesraad Leerlingenzorg te Gent maakte ik kennis met de ICT-boom. Het ging allemaal nogal snel dus je raadt het: thuisgekomen ging ik zoeken op het Internet naar de oorsprong van deze boom.

Deze ICT-boom is oorspronkelijk een toepassing op het Internet die scholen wil helpen nadenken over het gebruik van de computer in de klas. Deze toepassing is te vinden op de website van de Stichting ICT op school. De toelichting op deze ICT-boom is zeer verhelderend (je kan ze integraal lezen door op de afbeelding te klikken). Ik probeer de essentie ervan voor jullie te vatten.

De boom heeft twee hoofdtakken: de tak van de informatie en de tak van de communicatie. Hiermee worden de mogelijkheden in kaart gebracht die ICT voor het werken in de klas biedt. De hoofdtak informatie heeft twee zijtakken: informatie verwerken en informatie zoeken. De hoofdtak communicatie heeft twee eveneens twee zijtakken: de asynchrone (niet-gelijktijdige) en de synchrone (gelijktijdige) communicatie. Ook de hoogte van deze zijtakken is van belang: hoe hoger de tak, hoe complexer het proces of de soort toepassing.

De soorten toepassingen worden voorgesteld door de twijgen aan alle zijtakken.  Hier is de afstand tot de stam van belang. Hoe dichter de twijg, de toepassing bij de stam staat, hoe eenvoudiger de toepassing te gebruiken is.

Tot slot heb je de verschillende kleurprofielen:

  • Groen: ICT als doel op zichzelf. Dit is de visie op ICT die het accent legt op leren werken met de computer. De toepassingen die binnen dit profiel gebruikt worden bevinden zich over de hele breedte en hoogte van de boom.
  • Geel: ICT voor de individuele leerlingbegeleiding. Hier wordt het accent gelegd op het begeleiden van individuele leerlingen in het bereiken van vakgerelateerde leerdoelen. De leelring wordt met behulp van de computer verder ondersteund of uitgedaagd in een bepaald vak. de toepassingen die binnen dit profiel gebruikt worden bevinden zich in principe over de hele breedte en diepte van de boom, maar zullen per leerling en per vak specifieker gekozen moeten worden.
  • Blauw: ICT als hulpmiddel om informatie te leren verwerken. Hier ligt het
    accent op het leren leren en het leren verwerken van informatie met de computer.
  • Rood: ICT als hulpmiddel om te leren communiceren. Hier ligt het accent  op het leren leren en het leren communiceren en samenwerken via de computer.

ICT op school is dus duidelijk heel wat meer dan het oefenen met software. Dat ben ik me nu nog beter bewust dan vroeger. Ook hier zal de school een eigen visie moeten ontwikkelen.

21:11 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ict | |

Commentaren

kleurentool Ik vond 'm niet zo heel grappig, die boom. Op mijn school moest het hele team 'm invullen en die scoorden voor een groot deel "wit". Als je namelijk vindt dat je in een situatie geen ICT moet toepassen (vergt te veel tijd, is niet effectief) heb je geen mening over ICT.
'Ik heb wel een mening', zeiden mijn collega's, 'maar kennelijk is het niet de goeie.'
Ikzelf vond de 4-deling niet handig. Een blogpost bijvoorbeeld, bevat zoeken (naar een onderwerp), verwerken (het schrijven) en is a-synchrone communicatie.
Bloggen staat overigens niet genoemd, net als wiki's, en fotoverhalen in Flickr of Bubbleshare, podcasts...

Gepost door: Elke | 2006.06.10

De commentaren zijn gesloten.