2006.08.19

Hoofdrekenen

Ik stel jullie graag de website van Frank Beels over hoofdrekenen voor. Op deze website vind je 9 Excel-mappen met daarin een schat aan oefeningen. Deze werkmappen, en zeker ook de taltijke werkblaadjes in de onderscheiden mappen, volgen zeer goed de didactische opbouw van het Vlaamse wiskundeleerplan:

- Werkmap 1: oefenen tot 5 (4 werkblaadjes)
- Werkmap 2: oefenen tot 10 (9 werkblaadjes)
- Werkmap 3: oefenen tot 20 (10 werkblaadjes)
- Werkmap 4: oefenen tot 100 (8 werkblaadjes)
- Werkmap 5: verder oefenen tot 100 (11 werblaadjes)
- Werkmap 6: oefenen tot 1000 (14 werkblaadjes)
- Werkmap 7: decimalen tot 0,1 (5 werkblaadjes)
- Werkmap 8: decimalen tot 0,01 (4 werkblaadjes)
- Werkmap 9: decimalen tot 0,001 (4 werkblaadjes)

Daarbij moet ik benadrukken dat op elk werkblaadje verschillende oefenvormen te vinden zijn, wat het geheel zeer rijk maakt. Om je een voorbeeld te geven van de didactische opbouw in deze werkmappen, geef ik de verschillende stappen (lees: werkblaadjes) uit de werkmap Oefenen tot 20.

- tot 20: op- en aflopende getallenrijen met telkens andere begin- en eindpunten aanvullen met de ontbrekende getallen
- optellen zonder overschrijding
- optellen met brug: sommen met 2 en 3 factoren
- klassiek aftrekken: aftrekken vanaf 20 tot en rond de 10. Oefeningen zonder brug over het tiental met 2 en 3 factoren
- klaar voor de brug: eerst vind je hier oefeningen met een aftrekker kleiner dan tien en oefeningen met een aftrekker groter dan tien. Als laatste vorm krijg je hier oefeningen met drie factoren waarbij men telkens eerst naar 10 gaat en dan eronder (vb: 19 - 9 - 3 = ...)
- over de 10: hier ligt de nadruk op het splitsen. De splitsingen worden telkens visueel voorgesteld
- met brug: min-oefeningen met 2 of 3 factoren waarbij het tiental overschreden wordt
- kettingen: men maakt verschillende bewerkingen (min én plus) na elkaar waarbij het tiental overschreden wordt
- tafels: het product is telkens kleiner dan of gelijk aan 20
- delen: het quotiënt is telkens kleiner dan of gelijk aan 20

Bij het invullen van het juiste resultaat verschijnt de uitkomst in kleur tegen een gekleurde achtergrond. Wordt er een fout ingevoerd, dan blijft de foute uitkomst in het zwart staan tegen een witte achtergrond. Op die manier weet het kind onmiddelijk of het antwoord juist of fout is. De werkblaadjes kunnen ook verder aangepast worden. Daarvoor verwijs ik naar de handleiding op de website.

Geschikt als extra oefenstof thuis en op school.

 
Met dank aan Tom Walgraeve om me deze website te signaleren!

17:34 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, basisbewerkingen, decimale getallen, delen, internet, kommagetallen, optellen, rekenen, vermenigvuldigen | |

De commentaren zijn gesloten.