2007.01.26

Crush

tvbcrushHet concept is eenvoudig: Je krijgt drie bewerkingstekens en een resultaat. Het is aan jou om de vier getallen zodanig te veranderen dat het plaatje klopt. Dit spelletje van Toine van Broekhoven vraagt van de kinderen uit het eerste, tweede en derde leerjaar toch wel wat denkwerk. Op de keper beschouwd moeten ze niet alleen wiskundig redeneren, maar ook een stuk anticiperen. Het veranderen van één getal is van invloed op al de rest.

Dit spel kan via de leerkrachtenmodule <[CTRL><L> ruim aangepast worden:

- toestaan dat het cijfer 0 gebruikt wordt of niet
- het totaal zichtbaar laten veranderen of niet
- minimumresultaat tussen 10 en 20 instellen
- maximumresultaat tussen 25 en 100
- een tijdsbeperking van 5 minuten aan of uitzetten
- het wachtwoord van de leerkrachtenmodule veranderen
- de lijst met topscores beheren

Zoals steeds bij de spelletjes van Toine van Broekhoven geven de spelers hun naam in. De beste resultaten worden getoond.

20:58 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, rekenen, basisbewerkingen, windows | |

2007.01.20

Seesar

tvbseesarJulius Caesar verstuurde zijn berichten gecodeerd. Hij gebruikte hiervoor twee keer het alfabet. Naargelang de cijfercode die hij meestuurde wist de ontvanger op welke manier hij deze twee alfabetten onder elkaar moest zetten om het bericht te kunnen lezen. Op dit verhaal is het spel van Toine van Broekhoven gebaseerd.

Bij dit spel krijg je een onleesbaar woord en de cijfercode. Door de cijfercode in te stellen worden de twee alfabetten op de juiste manier onder elkaar gezet. Door de letters te vervangen wordt het woord leesbaar.

Je kunt gebruik maken van de woorden die bij het spel in verschillende "lessen" worden meegeleverd. Andere woordenlijsten kun je zelf zeer eenvoudig maken. Open WordPad en tik de gekozen woorden, één per regel, onder elkaar. Sla de lijst op. Let er op dat de extensie van het bestand "LES" is. Je naam moet er dus zo uit zien: [lijst.les]. Methodegebonden woordenlijsten, lijsten rond een bepaald vak of thema, alles is mogelijk. Een leuk alternatief als je kinderen bepaalde woordbeelden wilt laten inoefenen.

Via de intussen klassieke toetsencombinatie <CTRL><L> kom je in de leerkrachtenmodule. Hier kan je verschillende dingen instellen:

- een speellimiet van vijf minuten aan- of uitzetten
- het wachtwoord van de leerkrachtenmodule wijzigen.
- andere lesbestanden kiezen
- de scorelijst beheren

Elke leerling die speelt kan zijn naam ingeven. Bij een goed resultaat komt zijn naam in de lijst met topscores.

17:50 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: woordenschat, logisch denken, windows | |

2007.01.04

Potlood

tvbpotloodOefen op visuele discriminatie en ruimtelijke oriëntatie tegelijk. Kijk naar de gekleurde bolletjes op het grote potlood en zoek dan op welk van de andere potloden deze kleuren in dezelfde volgorde voorkomen. Hou ook rekening met de stand van het potlood! De kleuren moeten altijd van punt naar uiteinde in de juiste volgorde staan. Bij het begin van het spel geef je jouw naam op. Presteer je goed dan verschijnt hij in de lijst met topscores.

Zoals in alle spelletjes van Toine van Broekhoven kan je naar de leerkrachtenmodule door de toetsencombinatie [CTRL][L] te gebruiken. In deze module kan je een speelbeperking van 5 minuten instellen, het wachtwoord veranderen en de lijst met topscores beheren.

19:54 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: visuele discriminatie, ruimtelijke orientatie, windows | |