2007.02.10

Kralenplanken

tvbkraalMet het programma Kraal van Toine van Broekhoven maken kleuters figuren na met ronde kralen. Kraal per kraal kiezen ze de juiste kleur en bepalen ze de juiste positie. Het is de bedoeling dat hun figuur identiek is aan het voorbeeld. Intussen oefenen ze onder andere het tellen (dat een belangrijke voorwaarde is voor het leren rekenen) en vaardigheden zoals ruimtelijke oriëntatie en visuele analyse. Kraal wordt geleverd met een aantal voorbeelden.

KraalPLUS heeft net dezelfde bedoeling als het spel Kraal. Het enige verschil is dat er hier nog eens moet gekozen worden uit de 10 verschillende vormen die de kralen kunnen hebben. Het krijgt ook geen voorbeelden meegeleverd. Die moet de leerkracht zelf maken.

Via <CTRL><L> kom je in de leerkrachtenmodule. Die laat je toe om zelf gemaakte voorbeelden op te slaan. Je kunt er ook bestaande voorbeelden mee bewerken. Bij KraalPLUS kan er ook een speelduurbeperking van vijf minuten worden in- of uitgeschakeld.

18:40 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ruimtelijke orientatie, visuele analyse, kleuters, windows | |

2007.02.03

IJsberen

tvbijsbeerKlik de dieren in de juiste volgorde weg in het speelveld. Dat is de opdracht die Toine van Broekhoven met dit spelletje meegeeft. Hoe sneller je de reeks wegkrijgt, hoe meer je wint. Zoals steeds geef je jouw naam in en houdt het programma de stand bij van de topscores. Met dit spel oefen je een aantal vaardigheden. Visuele analyse, oog-handcoördinatie, snelheid bij het verwerken van gegevens, korte termijngeheugen, ... het speelt allemaal een rol.

Via <CTRL><L> kom je in de leerkrachtenmodule. Je kunt er de speelduur beperken tot 5 minuten en het traditionele wachtwoord vervangen. Je kunt er het spel ook opdragen een raster te vernieuwen na 2 tot en met 8 opgaven of de zoektijd in te stellen van 4 tot 10 seconden. Zoals altijd kun je ook de lijst met topscores beheren.

We geven nog twee tips mee:
- De niet gebruikte denktijd is meteen het aantal punten dat je per opgave kunt verdienen.
- De te zoeken dieren staan altijd naast elkaar: horizontaal, verticaal of diagnonaal. Soms staan ze wel van rechts naar links of van onder naar boven.

19:47 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: visuele analyse, verwerkingssnelheid, geheugen, windows | |