2007.10.27

Kloklezen

clockgameLees de analoge klokken en zet ze om naar de digitale notatie. Dat is de opdracht van dit spel. Sleep hiervoor het juiste uur en het juiste aantal minuten uit de desbetreffende rijen  naar de vakjes onder de analoge klok.

Een handig spel om de digitale klok te leren. Eén minpunt: er kan niet gewisseld worden tussen de 12- en de 24-uurs notatie.

Wanneer je een fout uur of een fout aantal minuten versleept, kan je deze niet vastzetten in de hokjes onder de analoge klok. Het programma houdt het aantal foute en juiste antwoorden bij en de tijd die je er over deed om alle klokken om te zetten.

23:10 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: kloklezen, internet, rekenen, digitale klok, analoge klok | |

2007.10.14

Meer? Minder? Evenveel!

ploumMet dit spelletje van de Franse Jean-Claude Meier kunnen kleuters oefenen op de begrippen meer, minder en evenveel.

De kleuter krijgt eerst een aantal figuren te zien die hij moeten tellen. Daarna verdwijnen deze gedurende een bepaalde tijd. Na de "verduistering" moet de kleuter beslissen of er meer, minder of evenveel figuren worden weergegeven. Daartoe klikt hij  op de groene muis (meer), de blauwe muis (evenveel) of de bruine muis (minder). Is de kleuter fout dan kan hij zichzelf verbeteren. Door een klik op de verbeterknop  ziet hij de schaduwen van het aantal figuren dat eerst getoond werd. Door de één-één-relatie te maken met de schaduwen van de eerste hoeveelheid en de voorwerpen van de tweede hoeveelheid (door naar elke schaduw één voorwerp te slepen) kan hij het juiste antwoord vinden.

Het eenvoudige spel heeft heel wat instellingsmogelijkheden. Je kunt:
- kiezen tussen een oefensessie of een testsessie
- kiezen uit 4 niveaus:
-> 2 tot 5 voorwerpen met ten hoogste 1 voorwerp meer of minder na de "verduistering"
-> 6 tot 10 voorwerpen met ten hoogste 2 voorwerpen meer of minder na de "verduistering"
-> 11 tot 15 voorwerpen met ten hoogste 3 voorwerpen meer of minder na de "verduistering"
-> 16 tot 20 voorwerpen met ten hoogste 4 voorwerpen meer of minder na de "verduistering"
- de tijd dat de eerste hoeveelheid zichtbaar blijft instellen tot maximaal 30 seconden
- de duur dat de eerste hoeveelheid verdwijnt, verkorten of verlengen
- toestaan dat de kleuter de voorwerpen van de tweede hoeveelheid eerst ordent of dat juist weigeren
- de testlengte instellen tot maximaal 100 opgaven

In de testsessie kan er niet van niveau worden gewisseld. Na een fout antwoord is er geen correctie mogelijk.

21:14 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: hoeveelheid, tellen, hoeveelheidsbegrip, rekenen, rekenbegrippen, correspondentie, kleuters, windows, voorbereidend rekenen | |

2007.10.07

Valgetal: spelenderwijs de basisbewerkingen oefenen

valgetalValgetal van Rinze Joustra is gebaseerd op het gekende spel Tetris. Ook hier is het de bedoeling om zo lang mogelijk te overleven terwijl er blokken naar beneden vallen. Dit kan door volledige lijnen van blokken weg te werken. Alleen moet je nu de blokken niet in elkaar passen. Op elk blok staat een cijfer, en met die cijfers moet je plus-, min-, maal- of deeloefeningen maken én oplossen.  Is de oefening juist, dan worden de blokken blauw. Is de oefening juist, dan krijg je meteen een extra, rode, rij aan je broek. Alleen volledige blauwe lijnen kan je wegwerken.

Hoe gaat het in zijn werk? Eerst kies je een soort som (+, -, x of :) en een niveau van 1 tot en met 20. Een hoger niveau betekent een hogere snelheid en eventueel een aantal extra lijnen waardoor je hoger in het spelkader start. Binnen het spel zelf verhoogt het niveau telkens na 15 oefeningen.

Het spel heeft een aantal regels:

- aftrekken: het tweede getal moet groter zijn dan het eerste getal en mag er ook niet gelijk aan zijn.
- vermenigvuldigen: het product mag niet groter zijn dan 999.
- delen: het tweede getal moet deelbaar zijn door het eerste getal en mag er ook niet gelijk aan zijn.
- het derde getal op elke stapel is steeds het resultaat.

Een minpuntje aan dit spel is dat de 0 als operator vergeten is. Aangezien dit voor veel kinderen een probleem is, zou het wenselijk zijn dat dit ook ingeoefend werd. Dit is trouwens een minpuntje dat we in veel spellen die de basisbewerkingen inoefenen, aantreffen.

20:28 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: windows, rekenen, basisbewerkingen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, tafels | |