2007.12.29

Drie tegen vijf

drie tegen vijfDe opdracht van dit spelletje dat ik vond op de website van het Nederlandse Rekenweb van het Freudenthal Instituut is heel kort: plaats de vijf rode en drie blauwe bollen op het speelbord en zorg dat er geen oorlog uitbreekt tussen de beide kleuren. Concreet betekent dit dat er in elke horizontale, verticale of diagonale lijn slechts bollen van één kleur mogen staan. Door op de knop verander te drukken kan je de veldmarkering aanzetten waardoor je kunt zien welke mogelijkheden je (niet meer) hebt.

Dit is een spel dat hard beroep doet op jouw denkvermogen. Ik probeerde het zelf en kan je zeggen: er zijn zeker vier verschillende mogelijkheden!

23:28 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, internet | |

2007.12.23

Reversi

reversiReversi is een denkspel dat je tegen de computer speelt. Jij gebruikt de witte stenen, de computer de zwarte. Om beurt mag elke speler een steen zetten op een bord van 8 x hokjes. Je moet proberen om aan het einde van het spel meer stenen te hebben dan de computer. Elke steen van de computer die tussen twee stenen van jou komt te staan (horizontaal, verticaal of diagonaal) verandert naar jouw kleur en omgekeerd.

Het spel ziet er gemakkelijker uit dan het in werkelijkheid is. Het is van belang dat je goed anticipeert op wat er kan gebeuren én dat je op elk moment het totaaloverzicht behoudt.

16:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, internet | |

2007.12.16

Kamertje verhuren

kamertje verhurenOok dit spel dat ik vond op www.kindertent.com biedt heel wat uitdaging. Je speelt tegen de computer. Het is de bedoeling dat je elk om beurt twee stippen met elkaar verbindt totdat je een vierkant helemaal ingesloten hebt. Dat vierkant krijg je dan op jouw rekening. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk vierkanten op jouw naam te krijgen. Wie met een streepje één of meerdere vierkanten op zijn naam schrijft, krijgt meteen een extra beurt.

Op de afbeelding hiernaast wordt er gewerkt met een vierkant van 6 x 6. Je kan ook andere vlakken, vierkant of rechthoekig samenstellen. Horizontaal en verticaal kan je minimum 3 tot maximum 8 vierkanten instellen.

Voor dit spel moet je strategisch en anticiperend kunnen denken. Ideaal voor leerlingen die toe zijn aan een moeilijkere opdracht.

02:33 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: denken, anticiperen, internet | |

2007.12.08

Foutloos schrijven en kopiëren met Woordenkampioen

woordenkampioenMet dit programma van Toine van Broekhoven kunnen leerlingen oefenen op het foutloos schrijven en/of kopiëren van woorden. Het programma meet de snelheid die iemand nodig heeft om de eerste 100 letters in te tikken. Een goede tijd wordt op naam opgenomen in de lijst met topscores.

Het programma komt met een aantal voorbeeldlesjes maar kan aangevuld worden met woordenlijsten die je zelf aanmaakt. Dit kan zeer eenvoudig: open het kladblok op jouw computer en tik de woorden onder elkaar in. Sla deze lijst op als een ANSI-bestand met de extensie <les> (vb. kernwoorden.les) in de volgende directory: c:tvbsofttaalwoordenkampioenlessen. Je kunt deze les dan meteen in het programma gebruiken.

Ook nu geeft de toetsencombinatie <Ctrl><L> toegang tot het leerkrachtenmenu. Hier kun je het wachtwoord veranderen, een woordenlijst kiezen en de lijst met topscores onderhouden.

Tip: onder Windows Vista werken de speciale lettertekens (é, è, ê, à, ï, ë, ö). Hierdoor is het ook mogelijk om woorden uit andere talen, zoals het Frans, te laten oefenen.

17:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: taal, windows, spelling | |

2007.12.01

Kruiswoordpuzzels

kruiswoordpuzzelDeze kruiswoordpuzzels kan je rechtstreeks op het Internet maken. Ze zijn ingedeeld in drie niveaus:

  • [*] gemakkelijk
  • [**] middelmatig
  • [***] moeilijk

Momenteel kun je er drie gemakkelijke, vijf middelmatige en vier moeilijke kruiswoordpuzzels oplossen. Dit zijn de instructies:

  • De omschrijving van het gezochte woord staat boven de kruiswoordpuzzel in een grijze balk. Links bovenaan in deze balk vind je het nummer van het woord en de invulrichting. 
  • Een geel gekleurd vakje toont waar de cursor staat.
  • Door met de linker muisknop op een vakje te klikken verander je de cursor van plaats.
  • Door op de spatiebalk te drukken wissel je tussen horizontaal en verticaal.
  • Foute letters worden rood gekleurd.

Eén vervelende eigenschap van het spel willen we toch even vermelden: het laatste woord van iedere kruiswoordpuzzel krijg je nooit volledig te zien: van zodra de laatste letter is ingetikt springt het immers op het "vuurwerkscherm".

17:27 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: taal, internet, woordenschat | |

Denken aan de hand van damproblemen

damproblemenDe opzet van dit spel is heel eenvoudig: zoek de beste zet voor de witte stenen. Het programma laat je pas overgaan naar een hoger niveau als je deze beste zet gevonden hebt. Vanzelfsprekend moet je voor dit spel de basisregels van het damspel kennen. Maar hiermee kan je wel de aangeboden problemen aan. Eén minpuntje: voorlopig zijn er maar vijf niveaus. Na niveau vijf kom je terug terecht in niveau 1. We hopen op meer...

Toch een aanrader als uitdagend tussendoortje voor iedereen die zijn (anticiperend) denken op scherp wil zetten.

13:27 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, anticiperen, denken | |