2008.01.18

Rekenteken

rekentekenDit spel van Toine van Broekhoven helpt de leerlingen om de basisbewerkingen verder in te oefenen. Het is evenwel niet zo eenvoudig omdat je het niet noodzakelijk redt met de automatisatie van de bewerkingen alleen. Je moet je op elke oefening afzonderlijk oriënteren en beseffen dat je in het geval van de aftrekking en de deling soms sneller tot een resultaat komt door het gebruiken van een inverse bewerking (bv. 9 ? 2 = 18 -> 18 : 2 = 9 of 18 : 9 = 2 -> 9 x 2 = 18). Het is de bedoeling om binnen de minuut zoveel mogelijk oefeningen correct op te lossen.

De oefeningen die in dit spel aan bod komen zijn sommen tot 30, aftrekkingen vanaf 30 en de maal- en deeltafels van 1 tot en met 10.

In het leerkrachtenmenu (<Ctrl><L>) kun je aangeven of het cijfer 0 mee doet of niet. Je kunt er ook het wachtwoord veranderen en de scorelijst beheren. Laat je niet misleiden door de optie om de speeltijd in te stellen. Deze werkt niet in dit spel.

22:40 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, windows, basisbewerkingen, inverse bewerking, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, tafels | |

2008.01.11

Getalstrijd

getalstrijdIn dit spel van Tione van Broekhoven moet je proberen om in een minuut tijd zoveel mogelijk cijferreeksen van verschillende lengte correct in te tikken. Voor elke reeks krijg je wel te zien uit hoeveel cijfers ze zal bestaan.

Op basis van het aantal juiste reeksen krijg je een score. Hiermee kom je eventueel in de lijst met topscores terecht.  

In het leerkrachtenmenu dat toegankelijk is via de toetsencombinatie <Ctrl><L> kun je instellen hoe lang de cijferreeks zichtbaar blijft . Je kunt er ook het wachtwoord aanpassen en de scorelijst beheren. Let op: de speeltijd is altijd 1 minuut. De optie om de speelduur te veranderen werkt hier uitzonderlijk niet!

22:49 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, werkgeheugen, kortetermijngeheugen, windows | |

2008.01.05

Tegellijnen

tegellijnenDe opdracht van dit spel van het Freudenthal Instituut is opnieuw eenvoudig: maak het modelvloertje na met de beschikbare tegels. Je kunt de tegels draaien door er op te klikken.

Van zodra je denkt dat je het basispatroon gevonden hebt dat steeds herhaald wordt, kun je op de knop bord volmaken klikken. De computer zet dan de reeks verder: naargelang de optie die je aangevinkt hebt, doet hij dat vanuit de linkerbovenhoek of vanuit de hoeken.  Maakte je een fout? Geen nood: met de knop herstel keer je terug naar het basispatroon. Met de knop nieuw ontwerp begin je helemaal opnieuw.

In totaal kun je 25 vloertjes leggen (5 reeksen van 5). Laat je echter nooit misleiden door de titel van de reeks: soms dien je de patronen vanuit de linker bovenhoek te herhalen, soms vanuit de 4 hoeken. Het is aan jou om te zien of bepaalde basispatronen kunnen gespiegeld worden of om bepaalde symmetrieassen te ontdekken. Wie een goed ruimtelijk voorstellingsvermogen heeft, hoeft zelfs niet te werken met spiegelingen of symmetrieassen.

In dit spel komen verschillende vaardigheden aan bod: visuele analyse, visuele discriminatie, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, ruimtelijk voorstellingsvermogen, anticiperend denken.