2008.02.29

Arithmetiles

arithmetilesArithmetiles is een leuk spel voor wie die basisbewerkingen tot 20 al geautomatiseerd heeft. Het is de bedoeling om bij een gegeven oplossing een juiste bewerking te vinden. Hiervoor moet de speler twee getallen die aan elkaar grenzen aanklikken waarmee hij het gegeven resultaat kan maken door op te tellen, af te trekken, te vermenigvuldigen of te delen. Wie snel het verband ziet tussen twee getallen is hier zeker in het voordeel. Van zodra hij een juiste opgave heeft gevonden verandert de waarde van de aangeklikte cellen en verschijnt er een nieuwe oplossing waarbij een nieuwe bewerking moet gezocht worden.

Het is de bedoeling van dit spel om een zo hoog mogelijke score te behalen. Iedere cel begint met de waarde 50, maar deze waarde neemt toe naarmate men de cel meer gebruikt. Bij elke juiste oplossing wordt de waarde van de gebruikte cellen bij het speltotaal opgeteld.

De gratis versie van dit spel bestaat uit 8 niveaus. Per niveau krijgt men 2 minuten de tijd om zoveel mogelijk oefeningen te vinden. Per niveau wordt er steeds een minimum aan opgeloste oefeningen vooropgesteld (minstens vijf) om naar het volgende niveau te mogen overgaan. Je kunt het spel op het Internet spelen maar ook op jouw lokale computer.

22:22 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: basisbewerkingen, delen, windows, apple, internet, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, rekenen | |

2008.02.15

Multi Puzzel

multi puzzelMet dit programma van Toine van Broekhoven kunnen kinderen de basisbewerkingen inoefenen. Het concept is eenvoudig. De leerling moet het antwoord op een oefening wegklikken in een tabel. Hij krijgt maar een volgende tabel als hij alle oefeningen juist heeft opgelost.

De hoofdbewerkingen kunnen afzonderlijk ingeoefend worden maar ook in om het even welke combinatie. Daarbij kan de moeilijkheidsgraad van de oefeningen ook aangepast worden. Dit en nog meer kan ingesteld worden in het leerkrachtenmenu, dat zoals steeds verborgen zit achter de toetsencombinatie <Ctrl><L>.

In dit leerkrachtenmenu treffen we deze keer veel instellingsmogelijkheden aan:

  • Je kunt er voor kiezen om de leerlingen maar een beperkte tijd te laten spelen (in te stellen van 1 tot en met 10 minuten).
  • Je kunt er voor kiezen om de leerlingen zelf de tabelgrootte te laten instellen of niet (minimum 2 x 2 vakjes, maximaal 10 x 10 vakjes).
  • Je kunt er voor kiezen de basisbewerkingen afzonderlijk te laten inoefenen of in alle mogelijke combinaties).
  • Je kunt er per bewerking de minimale en maximale waarde van de getallen opgeven:
    • Bij het optellen en aftrekken kun je de minimale waarde van de getallen instellen van 0 tot en met 10 en de maximale waarde van 10 tot en met 100.
    • Bij het vermenigvuldigen kun je de minimale waarde van de getallen instellen van 0 tot en met 10 en de maximale waarde van 0 tot en met 10.
    • Bij het delen kun je de minimale en de maximale waarde van de getallen telkens instellen van 1 tot en met 10.
  • Je kunt er zelf de grootte van de matrix instellen (minimum 2 x 2 vakjes, maximaal 10 x 10 vakjes), maar dit is maar zinvol als je de leerlingen de grootte niet laat veranderen.
  • Je kunt een nieuw wachtwoord instellen voor het programma.
  • Je kunt de lijst met topscores onderhouden.

Op zich is dit een handig oefenprogramma voor de hoofdbewerkingen dat omwille van de instelbaarheid van de grootte van de getallen enkele leerjaren kan meegaan. Het feit dat bij het optellen, aftrekken en vermenigvuldigen een getal ook de waarde 0 kan hebben geeft aan het programma een meerwaarde.

22:19 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, basisbewerkingen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, windows | |

2008.02.08

Zudo

zudoDit spel van Toin van Broekhoven is een variante op de klassieke Sudoku. Je moet 4 verschillende voorwerpen zodanig verdelen over het vierkant dat ze in elke rij (horizontaal, vertikaal of diagnonaal) én in elk kwart van het vierkant (aangeven door het kruis dat het vierkant doorsnijdt) maar één keer voorkomen. Je kunt kiezen uit cijfers, letters, vlaggen, pionnen, dieren, fruit en kogels. Je krijgt per opgave slechts één minuut de tijd om die op te lossen, lukt dat niet dan worden er 10 strafpunten toegekend. Fouten worden automatisch verwijderd maar kosten tijd. Je kunt zelf de moeilijkheidsgraad instellen:
  • Beginner: je moet slechts 6 vakjes zelf invullen.
  • Simpel: je moet 8 vakjes zelf invullen.
  • Pittig: je moet 10 vakjes zelf invullen.
  • Ingewikkeld: je moet 12 vakjes zelf invullen.

Via het leerkrachtenmenu (<Ctrl><L>) kun je de lijst met topscores beheren, het wachtwoord veranderen en een speelduurbeperking instellen van maximaal 10 minuten. Dit neemt echter niet weg dat je per opgave slechts één minuut de tijd hebt.

20:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, logisch denken, sudoku, windows | |

2008.02.03

De toren van Hanoi

toren van hanoiBij dit spel moet je de toren van schijven rond spil A zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk zetten verplaatsen naar spil C. Er zijn maar twee regels:

  • Je kunt maar één schijf per zet verplaatsen.
  • Een grotere schijf kan nooit bovenop een kleinere geplaatst worden.

Bij het begin van ieder spel kun je opgeven met hoeveel schijven je wilt spelen (minimum 1, maximum 10). Het spel houdt de tijd en het aantal zetten bij. Wie goed kan anticiperen en strategisch denken heeft hier beslist een voordeel. Een extraatje voor leerlingen die al eens iets meer willen?

16:02 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, internet | |