2008.03.29

Glasramen maken

grasraamHet lezen van deze beschrijving zal ongetwijfeld veel minder tijd vragen dan het spelen van dit spel. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk drie glasramen te maken van verschillende grootte met de blokken die gegeven zijn. Eigenlijk is er maar één regel: de aanleunende zijden van twee blokken moeten steeds dezelfde kleur hebben. Je kunt maar naar een volgend en moeilijker niveau overgaan als jouw oplossing juist was. De drie niveaus zijn:

  • een vierkant van 2 op 2
  • een vierkant van 3 op 3
  • een vierkant van 4 op 4

Geplaatste blokken kun je achteraf nog altijd verplaatsen.

Twee tips kunnen je zeker helpen:

  • Bij het begin van elk niveaus staan de blokken die je moet gebruiken door én over elkaar. Zorg eerst dat alle blokken duidelijk zichtbaar zijn en breng er een zekere ordening in.
  • Bekijk de blokken heel aandachtig voor je begint en vergelijk ze met elkaar: door logisch te redeneren vind je in veel gevallen al een belangrijke "sluitsteen" of geven de blokken informatie over waar ze moeten komen (bovenaan, onderaan, links, rechts...). De tijd die je hierin investeert is nog altijd veel korter dan als je de opgaven probeert op te lossen door gissen en missen.

14:03 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, logisch denken, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke orientatie, kleurenkennis | |

2008.03.22

Hoofdrekenen voor gevorderden

math searchLos de rekenopgave uit je hoofd op en zoek en markeer daarna de oplossing in het cijfervierkant. De oplossing kan horizontaal, vertikaal of diagonaal staan, maar ook van onder naar boven en van rechts naar links. Een getal markeer je door op het eerste cijfer te gaan staan en dan met de ingedrukte linker muisknop de muisaanwijzer over alle cijfers van het getal te slepen. De oplossing controleer je door op de knop [Check] te klikken. Per speelbeurt krijg je vijf opgaven voorgeschoteld. Je kunt pas naar een volgende opgave gaan als de vorige correct is opgelost.

Bij dit spel moet je niet allen goed kunnen hoofd- en handig rekenen. Een grondige kennis van de volgorderegels van de bewerkingen is eveneens vereist.

16:21 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, hoofdrekenen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, volgorderegels, handig rekenen, internet | |

2008.03.15

Geld - Leg een bedrag neer

leg een bedrag neerDit is één van de nieuwste programmaatjes op de website van het Freudenthal Instituut. Leerlingen kunnen er met fotorealistische beelden van de Eurobiljetten en -muntstukken op vier niveaus bedragen leggen. Per niveau krijgen ze telkens 10 opgaven te verwerken. Voor elke opgave krijgen ze twee pogingen. Daarna wordt ze als fout aangerekend.

De opbouw van de 4 niveaus is als volgt:

  • Niveau 1: Bedragen kleiner dan € 100.
    Elk bedrag is een bedrag zonder eurocenten.
    vb. € 34,-
  • Niveau 2: Bedragen kleiner dan € 1000.
    Elk bedrag is een bedrag zonder eurocenten.
    vb. € 833,-
  • Niveau 3: Bedragen kleiner dan € 20.
    Elk bedrag eindigt op een veelvoud van 10 eurocent.
    vb. € 14,90
  • Niveau 4: Bedragen kleiner dan € 100.
    Elk bedrag eindigt op een veelvoud van 1 eurocent.
    vb. € 37,75

Een absolute aanrader!

12:16 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, internet, geld, geldrekenen | |

2008.03.07

Hoe laat is het?

what time is itBij dit spel komt het er op aan dat je de tijd op de analoge klok leest en daarna de er bijhorende digitale klok aanklikt. De tijden die je moet lezen blijven beperkt tot uur en half uur. Per spelbeurt moet je 10 verschillende tijdstippen aflezen.

Als je een fout gemaakt hebt, moet je dezelfde klok opnieuw lezen. Maak je bij een klok tweemaal na elkaar een fout dan wordt voor de derde poging het kadertje met het juiste antwoord ingekleurd.

21:45 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, kloklezen, rekenen, digitale klok, analoge klok | |