2008.04.25

Kleuren voor kleuters

painting picturesMet het internetprogrammaatje Painting pictures moeten kleuters een tekening inkleuren volgens een gegeven model. Centraal hierbij staan vijf basistekeningen:

  • een vlinder
  • een vis
  • een rups
  • een vlieger
  • bloemen

Voor elk van die basistekeningen zijn er verschillende kleurenschema's bedacht. Deze kan je instellen door op de peiltjestoetsen boven het model, links en rechts van de tekst 'picture chooser' te klikken.

Om de tekeningen in te kleuren beschikken de kleuters over 7 kleuren. Deze kleuren leunen visueel sterk bij elkaar aan en vragen een zeker onderscheidingsvermogen. Het zijn:

  • rood
  • licht paars
  • geel
  • groen
  • licht blauw
  • donker blauw
  • donker paars

Het kleuren van de basistekening gebeurt door eerst de gewenste kleur aan te klikken en daarna het fragment van de tekening dat moet gekleurd worden. Door op de knop 'check' rechts onderaan te klikken, krijgt de kleuter onmiddellijk feedback. Als hij de vijf basistekeningen na elkaar juist heeft ingekleurd, kan er als beloning een 'kleurendiploma' met zijn naam worden afgedrukt.

22:40 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: kleuters, patronen, visuele discriminatie, visuele analyse, kleurherkenning, patroonherkening, kleuren | |

2008.04.18

Vormenmemory

shape sorterDit is een klassiek memoryspel met op de kaartjes verschillende vormen. Zoals bij elk memoryspel is het de bedoeling alle paren te vinden en aan te klikken in zo weinig mogelijk beurten. De kaartjes liggen willekeurig in een raster van 3 op 6 hokjes.

Voor dit spel is het niet noodzakelijk de juiste naam van de verschillende vormen te kennen. De vormherkenning op zich is het belangrijkste. Tegelijk is dit ook een goede oefening op de visuele analyse en visuele discriminatie.

22:16 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: visuele analyse, visuele discriminatie, ordenen, internet, rekenen, geheugen, vorm | |

2008.04.12

Visjes tellen

fishy countMet dit spel oefen je het onmiddellijk herkennen van kleine hoeveelheden (subitizing) en het tellen van hoeveelheden tot 10. Het bestaat uit 10 opgaven. Het is de bedoeling de vissen te tellen en het juiste antwoord uit drie mogelijkheden aan te klikken. Als je fout bent worden ze voor jou geteld: de cijfers verschijnen dan één voor één naast een vis op het scherm. Daarna kun je het juiste antwoord nogmaals aanklikken.

20:33 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, subitizing, tellen, resultatief tellen | |

2008.04.04

Woordmix

woordmixBij dit spel van Toine van Broekhoven is het de bedoeling dat de speler met de gegeven letters probeert om het woord te maken dat het meeste punten oplevert. Hij moet/kan niet altijd alle letters gebruiken. De speler mag enkel bestaande woorden maken, maar het spel zelf controleert dat niet.

Via het leerkrachtenscherm (nog steeds bereikbaar via de toetsencombinatie <Ctrl><L> kunnen een aantal keuzes gemaakt worden: 

  • de speeltijd instellen van 1 tot 10 minuten
  • een tijdsdruk instellen van 20 seconden bij elk woord dat moet gevonden worden
  • het aantal woorden die moeten gevonden worden (minstens 10, ten hoogste 50) instellen

Deze instellingen kunnen met elkaar gecombineerd worden. Het aantal woorden dat moet gevonden worden staat standaard ingesteld op 15. Daarnaast kan in dit menu het wachtwoord veranderd worden en kan de leerkracht ook de scorelijst beheren.

22:41 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: taal, woordenschat, windows | |