2008.05.25

Doolhofwedstrijd

a maze raceDit is een variante op het klassieke doolhofspel. Jij bestuurt de groene bal, de computer de rode. Het is de bedoeling dat jij eerst bij de vlag aankomt.

Goed om weten: om de groene stip te bewegen moet je de vier pijltjestoetsen op het klavier van je computer gebruiken.

Het spel heeft verschillende niveaus. Naarmate je verder raakt zal je merken dat de doolhoven complexer worden en dat de snelheid van de bal die door de computer bestuurd wordt, groter wordt.

18:02 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, rekenen, internet, ruimtelijk inzicht | |

2008.05.18

Over de rivier

over the riverDit is een klassiek doolhofspel. Het is de bedoeling dat je de auto de weg toont naar het huis. Het startpunt wordt aangeduid met de letter [S], het eindpunt met de letter [F]. Het spel wordt gespeeld zonder tijdsdruk. Het geeft ook geen feedback. Het bevat verschillende doolhoven.

Goed om weten: om het spel te activeren moet je met de linkermuisknop in het doolhof klikken. Om de rode stip te bewegen moet je de vier pijltjestoetsen op het klavier van je computer gebruiken.

En ja, ook ik vond die rivier niet knipoog!

14:01 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijk inzicht, anticiperen | |

2008.05.09

Tangram

tangramOok dit internetprogrammaatje kun je in de klas gebruiken om kinderen hun ruimtelijke vaardigheden te laten oefenen. Het bevat vijf verschillende vormen die zonder tijdsdruk moeten nagelegd worden. De zeven verschillende blokken moeten naar het werkveld gesleept worden en kunnen daar in de juiste positie gedraaid worden door op het kleine cirkeltje in elk blok te klikken. Het spel bevat slechts drie knoppen:

  • een andere figuur kiezen
  • de juiste oplossing bekijken
  • een foutieve oplossing wissen en herbeginnen 

22:17 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ruimtelijk redeneren, visuele voorstelling, rekenen, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke orientatie, internet | |

2008.05.02

Telrij tot 20

hang out the shirts on the washing lineMet dit spel kun je de telrij tot 20 oefenen of beter nog: de beheersing van de telrij tot 20 toetsen. Er zijn immers maar vier oefeningen:

  • de cijfers 1 tot 5 ordenen
  • de even cijfers tot 10 ordenen
  • de oneven cijfers tot 10 ordenen
  • de veelvouden van 4 tot en met 20 ordenen (= tellen met sprongen van 4)

Bij het ordenen van de cijfers van 1 tot 5 wordt een verkeerd geplaatst cijfer onmiddellijk terug van de wasdraad gehaald, bij de drie andere opdrachten niet. Het spel geeft een geluidssignaal en laat een vlieger opgaan bij een juiste rij. Als je een fout maakte, kun je niet verder met het spel.

21:23 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, tellen, getallenlijn, internet | |