2008.08.31

Optellen per jetski

jetski additionMet dit spel oefen je op de automatisering van het optellen met en zonder brug tot 24 (want Amerikaans). Het enige dat je moet doen is zo snel mogelijk de juiste oplossing uit een reeks van 4 mogelijkheden aanklikken. Denk er aan: hoe sneller je juist antwoordt, hoe sneller je vaart!

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, dan kun jij daar aan mee doen.

Aan het einde van elk spel krijg je een overzicht van het aantal oefeningen dat je juist hebt opgelost, de oefeningen die je fout maakte en je gemiddelde snelheid.

Tip: Dit spel speel je best niet tegen de computer maar tegen een levende speler als je echt jouw snelheid wilt verhogen: op dat vlak valt het computerspel eerder traag uit.

12:58 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, basisbewerkingen, optellen | |

2008.08.22

Vormen

shapesKlik na de streep de figuur aan met dezelfde vorm als de figuur voor de streep. Dit is de opdracht van het spel. Hiermee kun je nagaan in welke mate het kind in staat is dingen te classificeren op basis van één eigenschap.

Een juist antwoord wordt aangegeven door een gele smiley, een fout antwoord door een rode. Fouten kunnen onmiddellijk verbeterd worden.

12:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: vorm, rekenen, visuele discriminatie, visuele analyse, voorbereidend rekenen, classificatie | |

2008.08.15

Gelijk of verschillend

same or different

Met deze internetoefening werk je op het vergelijken van hoeveelheden tot 10. De kinderen moeten immers na de streep dezelfde hoeveelheid aanklikken (uit drie mogelijkheden) als voor de streep. Deze oefening leent zich bij uitstek als observatiemiddel om na te gaan of de kinderen al in staat zijn tot subitizing (het zonder tellen herkennen van kleine hoeveelheden tot 4) en het resultatief tellen.

Er is onmiddellijke feedback: bij een juist antwoord verschijnt een gele smiley, bij een fout antwoord een rode. Een fout kan altijd nog verbeterd worden.

12:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, tellen, resultatief tellen, hoeveelheidsbegrip, subitizing, voorbereidend rekenen | |

2008.08.09

Groter of kleiner

taller or shorterDe opdracht bij dit spel is zeer eenvoudig: kijk op de afbeelding voor de streep wat er aangeduid is (groter of kleiner). Klik dan hetzelfde aan op de figuren na de streep. Je krijgt onmiddellijk feedback: een gele smiley betekent dat jouw antwoord juist was, een rode dat jouw antwoord fout was.

Je kunt via de website dezelfde oefening nog eens herhalen met de begrippen korter en langer.

13:36 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, vergelijken, rekenbegrippen, voorbereidend rekenen, seriatie | |

2008.08.04

Optellen en vermenigvuldigen automatiseren

apprendre les tables

Met het programma Apprendre Les Tables van de Franse Philippe Roussel kun je zowel de tafels van vermenigvuldiging als de sommen tot maximum 10 + 10 inoefenen. Het principe is steeds hetzelfde: je krijgt een oefening en klikt de juiste oplossing uit een reeks van 9 mogelijkheden aan.

Het programma heeft verschillende instellingsmogelijkheden:

  • elke tafel afzonderlijk of een willekeurige combinatie (dit geldt ook voor de optelling: de eerste term is dan altijd één van de aangevinkte cijfers)
  • optellen of vermenigvuldigen
  • een antwoordtijd van minimum 3 en maximum 10 seconden per oefening
  • 20, 30, 40 of 50 oefeningen per oefenmoment

Het programma onthoudt tijdens de oefensessie de foute antwoorden en biedt deze systematisch opnieuw aan: op die manier worden slecht gekende sommen of producten meer ingeoefend dan de beter gekende. Samen met de instelbare antwoordtijd maakt dit het tot een sterk huilpmiddel bij de automatisering. Wie het programma meerdere keren na elkaar speelt ziet ook zijn vorige score.

15:59 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: windows, rekenen, optellen, vermenigvuldigen, automatisering | |