2009.02.27

Red de walvis!

save the whale

Met dit spel kun je de splitsingen van de getallen 4 tot en met 10 laten inoefenen. Het is de bedoeling dat de leerling de walvis uit zijn benarde positie bevrijdt door het water in zijn gevangenis te laten stijgen. Dit kan maar als hij de waterleiding voldoende verlengt. Dit moet heel precies gebeuren met exact het aantal ontbrekende segmenten. Deze moet de leerling aanklikken en verslepen naar het ontbrekende deel van de leiding en aansluiten door op de juiste plaats te klikken. Een foute keuze wordt niet aangesloten maar op het model boven de waterleiding geplaatst. Op die manier kan de leerling meteen zien of het gekozen stuk te kort of te lang was.

Het getal waarvan je de splitsingen wil laten oefenen kies je door de pijltjes voor de titel van het spel te gebruiken. Door op de moersleutel te klikken krijg je een andere opgave.

18:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, basisbewerkingen, optellen, automatisering, splitsingen | |

2009.02.23

Een speciale ruimtewandeling

bridging through 10Met dit attractieve spelletje kunnen leerlingen van het eerste leerjaar de brug over het tiental inoefenen. De astronaut moet terug naar zijn raket. Om dit veilig te kunnen doen moet hij eerst naar de veiligheid van de rots springen door het eerste getal juist aan te vullen tot 10. Vanaf de rots kan hij dan naar de raket springen door de tweede helft van de splitsing juist aan te klikken. Maakt hij bij deze sprongen een fout, dan verschijnt er een monster dat hem ophapt en onmiddellijk weer uitspuwt, net zolang tot hij de juiste oplossing heeft gevonden.

14:28 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, basisbewerkingen, optellen, automatisering, splitsingen | |

2009.02.14

Sebran

sebran

Dit programma werd gemaakt door de Zweedse Marianne Wartoft. Het is samengesteld uit twaalf onderdelen waarvan de meeste over een bepaald aspect van taal of rekenen gaan:

  • Hoeveel: Tel het aantal getoonde voorwerpen en klik de juiste hoeveelheid aan.
  • Er bij (+): In de gemakkelijke versie los je optellingen op tot 10, in de moeilijke versie optellingen tot 20 met brug over het tiental.
  • Er af (-): In de gemakkelijke versie los je aftrekkingen op met als grootste getal 5, in de moeilijke versie is het grootste getal 11, waardoor je ook de brug over het tiental in de omgekeerde richting moet maken.
  • Keer (x): In de gemakkelijke versie vermenigvuldig je met 1, 2, 3, 4 of 5, in de moeilijke versie met 5, 6, 7, 8, 9, 10 of 11.
  • Kies een plaatje: In dit onderdeel klik je het plaatje aan dat bij het geschreven woord hoort.
  • Eerste letter: Kijk naar de afbeelding en kies de eerste letter van het gedrukte woord uit een reeks van 4 mogelijkheden.
  • Memory: Een traditioneel memoryspel met afbeeldingen. Je kunt de grootte van het raster aanpassen.
  • Woordmemory: Een memoryspel waarbij je een gedrukt woord moet verbinden met de juiste afbeelding. Ook hier kun je de grootte van het raster aanpassen.
  • Galgje: Het klassieke woordspel.
  • ABC-regen: Tik zo snel mogelijk alle letters van het alfabet in de juiste volgorde in. Op deze manier vermijd je dat ze naar beneden vallen en de grond raken.
  • Letterregen: Tik zo snel mogelijk de letters in die naar beneden vallen, op zijn minst net voor ze de grond raken.
  • 1+2 regen: Zorg dat de sommen die naar beneden vallen de grond niet raken. Daarvoor tik je zo snel als je kunt het juiste antwoord in.

Onder de knop Over Sebran in het startscherm zit een klein instellingsmenuutje verborgen waarmee je de volgende dingen kunt instellen:

  • De taal: kies voor Dutch.
  • Muziek en/of geluidseffecten: aan- of uitzetten.
  • De snelheid bij de onderdelen ABC- en Letterregen.
  • Het lettertype: alles in hoofdletters, alles in kleine letters of gemengd.

Elk onderdeel is bruikbaar in het eerste leerjaar, hoewel er in de taalopdrachten soms een woordje voorkomt dat voor zwakke lezers te moeilijk zal zijn. De Nederlandse vertaling is nagenoeg foutloos (de weinige fouten - meestal door de laatste aanpassing van de Nederlandse spelling - meldde ik intussen aan de auteur).

19:02 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: taal, aftrekken, windows, geheugen, rekenen, alfabet, basisbewerkingen, optellen, vermenigvuldigen, woordenschat, tafels, letterkennis, automatisering, auditieve analyse | |

2009.02.08

Can U Make? Da'Numba

can u make? da numbaIn dit tetris-achtige spel is het de bedoeling om alle blokken uit het rooster weg te krijgen. Daarvoor moet je het getal dat het spel aangeeft, maken met de getallen die op de blokjes staan in het rooster eronder. De gebruikte blokjes verdwijnen en de overige blokjes zakken in de ontstane ruimte. Enige snelheid is hierbij noodzakelijk. Van zodra één blokje uit het raster tegen de bovenkant komt, verlies je een leventje. Gebeurt dit 3 maal, dan is het spel afgelopen.

Het spel heeft verschillende niveaus (in de gratis versie die we hier bespreken 6). Op elk niveau zijn er nieuwe mogelijkheden. Zo verschijnt er vanaf het 2 niveau een zwart blokje. Eens je dit correct hebt gebruikt, worden de cijfers gedurende een korte tijd (6 seconden) weggelaten en kan je de blokjes per kleur wegklikken voor zover  er drie of meer met elkaar verbonden zijn. Op een volgend niveau verschijnen er negatieve getallen die je eveneens mag gebruiken om een getal te maken (bv. 7 = 6 - 1 + 2), maar waarbij je er wel moet voor zorgen dat de tussenuitkomsten nooit groter zijn dan het gevraagde getal (dus: 8 = 3 - 1 + 6 en niet 8 = 3 + 6 - 1).

Verder heeft het spel nog een aantal verrassingen in petto, die ik hier niet ga verraden.

17:37 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, aftrekken, rekenen, optellen, negatieve getallen, hoofdrekenen | |

2009.02.01

Tangram uit vier stukken

4 piece tangramMaak de vormen bij deze tangram-puzzel met vier stukken. Op de afbeelding hiernaast zie je hoe je de stukken kan verplaatsen, draaien en spiegelen. Je begint met een eenvoudige opdracht, maar dat verandert snel!

Een spel zonder veel toeters en bellen. Lees zeker ook de tips die gegeven worden.

 

18:49 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijke orientatie, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, visuele voorstelling | |