2009.05.22

Kennis van het alfabet en de getalrij tot 20

zoeken

Met het programma "Zoeken" van RBSoft kunnen kinderen het alfabet of de getalrij tot 20 oefenen, al dan niet onder tijdsdruk.

Zoals alle programma's van RBSoft kreeg het geheel een sobere maar aantrekkelijke opmaak mee. Via de duidelijke menuknoppen (van links naar rechts)

  • [1] krijg je meer informatie over de makers,
  • [2] kun je het geluid aan- of uitzetten,
  • [3] kun je een melodietje kiezen,
  • [4] krijg je uitleg bij het spel,
  • [5] kun je de instellingen van de oefensessie wijzigen,
  • [6] kun je het programma verlaten.

De belangrijkste knop is deze van de instellingen. Hiermee bepaal je of je het alfabet of de getalrij tot 20 oefent, het aantal oefeningen en het werken onder tijdsdruk of niet. Het concept is zeer eenvoudig: vul de ontbrekende letter of het ontbrekende cijfer in. Klik daarnaast op de knop "juist". Bij een foutief antwoord krijg je onmiddellijk het juiste antwoord te zien. Onder tijdsdruk werken houdt in dat je per oefening 7 seconden krijgt om het antwoord te vinden. Oefeningen onder tijdsdruk zijn 2 punten waard, oefeningen zonder tijdsdruk 1 punt. Als je de oefensessie beëindigd krijg je de kans om de tien beste scores te zien.

Goed om weten: als je tijdens de oefening overschakelt naar andere instellingen, moet je opnieuw beginnen

17:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, taal, alfabet, getallenlijn, windows | |

2009.05.15

De splitsingen tot 10 oefenen met "Splitser"

splitserHet tweede programma van RBSoft dat ik in de schijnwerpers wil zetten is "Splitser". Hiermee kunnen kinderen de maaltafels oefenen.

Het geheel kreeg een sobere maar aantrekkelijke opmaak mee. Via de duidelijke menuknoppen (van links naar rechts)

  • [1] krijg je meer informatie over de makers,
  • [2] kun je het geluid aan- of uitzetten,
  • [3] kun je een melodietje kiezen,
  • [4] krijg je uitleg bij het spel,
  • [5] kun je de instellingen van de oefensessie wijzigen,
  • [6] kun je het programma verlaten.

De belangrijkste knop is deze van de instellingen. Hiermee bepaal je op je de splitsingen van 1 tot en met 6 oefent of deze van 7 tot en met 9. Om de oefening te maken tik je per scherm eerst alle antwoorden in. Daarna klik je op de knop "juist" en krijg je onmiddellijk feedback. De oefening kleurt daarbij groen of rood, al naargelang het antwoord juist of fout is. Je kunt daarna beslissen of je nogmaals oefent.

Goed om weten: als je tijdens de oefening overschakelt naar de andere splitsingen, moet je opnieuw beginnen

17:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: windows, rekenen, splitsingen | |

2009.05.08

De maaltafels oefenen met "Blits"

blitsHet eerste programma van RBSoft dat ik in de schijnwerpers wil zetten is "Blits". Hiermee kunnen kinderen de maaltafels oefenen.

Het geheel kreeg een sobere maar aantrekkelijke opmaak mee. Via de duidelijke menuknoppen (van links naar rechts)

  • [1] krijg je meer informatie over de makers,
  • [2] kun je het geluid aan- of uitzetten,
  • [3] kun je een melodietje kiezen,
  • [4] krijg je uitleg bij het spel,
  • [5] kun je de instellingen van de oefensessie wijzigen,
  • [6] kun je het programma verlaten.

De belangrijkste knop is deze van de instellingen. Hiermee kun je kiezen of je op een gemakkelijk of moeilijk niveau oefent. Op het gemakkelijke niveau oefen je enkel de maaltafels, op het moeilijke niveau moet je ook nog de resultaten van de tien oefeningen correct optellen.

Om de oefeningen op te lossen klik je eerst op de knop om de dobbelsteen te laten rollen. In een blauw kader krijg je dan een oefening. Om het antwoord in te kunnen vullen klik je die oefening aan. Je tikt het antwoord in en klikt daarna op de knop "juist?". Een scherm leert je of het antwoord correct was. De oefening kleurt daarbij groen of rood, al naargelang het antwoord juist of fout is. Bij de foute oefening verschijnt ook het juiste antwoord. Voor oefeningen op het eenvoudige niveau krijg je 1 punt, voor oefeningen op het moeilijke niveau 2 punten en 10 punten extra als de optelsom juist is.

Goed om weten: als je tijdens een oefensessie de instellingen verandert, moet je opnieuw beginnen.

17:15 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: windows, rekenen, basisbewerkingen, vermenigvuldigen, tafels | |

RBSoft

Goede wijn behoeft geen krans. Akkoord. Maar soms moet men wel eerst de kans krijgen om hem te leren kennen. Men kan ook té bescheiden zijn. Daarom dit berichtje.

Vlaams en oerdegelijk. Dat is de gratis software die gemaakt wordt door RBSoft. Achter deze naam staan twee mensen, Willy Reumers en Bennie Bosmans. Beiden werken al ruim 30 jaar in het gemeenschapsonderwijs. Willy Reumers in het MPI van het GemeenschapsOnderwijs te Kortessem, Bennie Bosmans in de BasisSchool van het GemeenschapsOnderwijs te Maaseik. Hun software verdient het om zowel in Vlaanderen als in Nederland (maar ook daarbuiten) nog meer aandacht te krijgen dan nu al het geval is.

Vanaf nu zal ik op deze blog proberen om hun software op een verzorgde manier voor te stellen. Niet in het minst omdat ik mezelf heel sterk herken in hun netoverstijgende visie. Omdat goed onderwijs moet!

17:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rbsoft | |

2009.05.01

Breuken vergelijken

comparing fractionsVergelijk de twee breuken met elkaar en vul het juiste teken (<, =, >) in. Meer hoef je bij dit spel niet te doen. Denk er aan: hoe sneller je juist antwoordt, hoe sneller je de andere partij over de streep kunt trekken!

Voor je begint kun je zelf de grootte van de getallen waarmee mag geoefend worden instellen (maximum tot 20).

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, dan kun jij daar aan mee doen.

Aan het einde van elk spel krijg je een overzicht van het aantal oefeningen dat je juist hebt opgelost, de oefeningen die je fout maakte en je gemiddelde snelheid. Onderschat dit spel niet. Het gelijknamig maken van breuken moet echt wel geautomatiseerd zijn om het van de computer te kunnen winnen.

07:52 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, breuken, verhoudingen | |