2009.11.15

Picma: ontdek de figuur die verborgen zit in het rooster

picmaHeb je een extra uitdaging nodig? Dan heb je er nu een gevonden met het spel Picma.

Het is de bedoeling dat je de figuur die in elk raster zit te voorschijn haalt. Hiervoor moet je de tips gebruiken die boven elke kolom en naast elke rij staan. Die vertellen je hoeveel blokjes per rij er moeten gekleurd zijn en in welke volgorde.  De kleur van het cijfer leert je in welk kleur je dit moet doen. Deze kleur kan je selecteren onderaan het speelveld. Staan er meerdere cijfers, dan betekent dit dat je meerdere groepjes moet kleuren. Zijn dat groepjes van dezelfde kleur, dan moet er minstens 1 hokje tussenruimte zijn. Groepjes van verschillende kleuren mogen naast elkaar staan. Meer hoef je niet we weten.

Het spel heeft 60 puzzels. Deze zijn verdeeld over 5 niveaus:

  • niveau 1: raster 5 X 5 , maximum 2 kleuren
  • niveau 2: raster 10 x 10, maximum 2 kleuren
  • niveau 3: raster 15 x 15, maximum 4 kleuren
  • niveau 4: raster 20 x 20, maximum 5 kleuren
  • niveau 5: raster 25 x 25, 30 x 30 of 50 x 50, maximum 3 kleuren

Enkele praktische tips:

  • begin steeds met de lijn of kolom waar je de meeste blokjes moet inkleuren
  • gebruik het x-teken om blokjes te markeren waarvan je zeker bent dat ze niet moeten gekleurd worden
  • door op het vergrootglas te klikken kun je het raster vergroten
  • door op het kompas te klikken kun je het raster verplaatsen
  • het muntstuk kun je een keer gebruiken om een rij en een kolom tegelijk in te vullen. Daarvoor moet je op de cel klikken die op het jkruispunt van de rij en de kolom staat.

 

17:11 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, redeneren, internet, logisch denken | |

De commentaren zijn gesloten.