2009.11.28

Een veld vol dozen en spiegels

laser boxEen spel voor knappe koppen. Zo kun je Laser Box wel noemen. Het is de bedoeling dat je de dozen met spiegels onaangeroerd laat en de lege dozen wegneemt. Maar als alle dozen er hetzelfde uitzien, hoe kun je dan de spiegels ontdekken? Juist, door er een laserstraal doorheen te sturen en te kijken waar de straal breekt. Of door een impuls te sturen en te kijken hoe ver die raakt. Alleen is dat laatste niet altijd zo duidelijk omdat de lengte van de impuls afhankelijk is van het speelveld en je niet altijd ziet waar hij stopt. In een aantal gevallen zie je hem het speelveld niet verlaten. Een impuls is eigenlijk pas nuttig als er al dozen uit het speelveld zijn weggenomen. Dan kun je de weg die hij neemt beter volgen.

Aan de rechterkant van het speelveld zie je drie schermen. Op het bovenste scherm zie je de lengte van de impuls, op het middelste het aantal nog niet gevonden spiegels en op het onderste jouw speeltijd in seconden.

Hoe doe je een en ander? Als volgt:

  • Stel je met je laserkanon op één van de donkergrijze tegels rondom het speelveld. Door op het kanon te klikken kun je een laser of een impuls afvuren.
  • Kijk waar de laserstraal weer te voorschijn komt. Zoek uit in welke doos (of dozen) deze gebroken wordt. Markeer deze doos als spiegel door er op te klikken. Let op! Het is niet omdat op het middelste cijferscherm rechts van het speelveld het aantal spiegels met één vermindert, je ook juist bent.
  • Ben je zeker dat een doos leeg is, dan kun je ze verwijderen door er op te klikken en door op de optie Break it te klikken. Let op! Als er toch een spiegel in zit, dan breek je hem en is het spel ten einde.

Via het menu kun je de grootte van het speelveld aanpassen:

  • een veld van 8 x 8 dozen met 10 spiegels
  • een veld van 12 x 12 dozen met 25 spiegels
  • een veld van 16 x 16 dozen met 50 spiegels

Dit menu laat je ook toe om jouw speelveld opnieuw in te stellen. Handig als je helemaal in de knoei zit. Je krijgt dan wel een volledig nieuw veld, met andere plaatsen voor de spiegels.

23:04 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: logisch denken, internet, denken, anticiperen, redeneren | |

2009.11.21

Kaleidoscoop

kaleidoscopeHou je van logische spelletjes? Dan is Kaleidoscope wel degelijk iets voor jou. De opdracht bestaat er in de figuren in zo weinig mogelijk zetten met zijden van gelijke kleur tegenover elkaar te plaatsen. Dit doe je door ze met een klik van de linker muisknop te laten draaien. Er zijn vier soorten puzzels, elk met een eigen basisvorm:

  • vierkant
  • cirkel
  • driehoek
  • zeshoek

Per soort heb je telkens zes puzzels die aangeboden worden - hoe kan het ook anders - van gemakkelijk naar moeilijk en van relatief eenvoudig naar complex.

Dit moet je nog weten:

  • Figuren die op de juiste manier naar elkaar gedraaid zijn, worden door een "lichtstraal" met elkaar verbonden.
  • Zit je hopeloos in de knoei, dan biedt de [reset]-knop een uitkomst: alles wordt dan terug in de uitgangspositie gezet.
  • Lukt het nog niet, dan brengt de [solutions]-knop je naar de juiste oplossing.

20:42 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: denken, redeneren, internet, logisch denken, anticiperen | |

2009.11.15

Picma: ontdek de figuur die verborgen zit in het rooster

picmaHeb je een extra uitdaging nodig? Dan heb je er nu een gevonden met het spel Picma.

Het is de bedoeling dat je de figuur die in elk raster zit te voorschijn haalt. Hiervoor moet je de tips gebruiken die boven elke kolom en naast elke rij staan. Die vertellen je hoeveel blokjes per rij er moeten gekleurd zijn en in welke volgorde.  De kleur van het cijfer leert je in welk kleur je dit moet doen. Deze kleur kan je selecteren onderaan het speelveld. Staan er meerdere cijfers, dan betekent dit dat je meerdere groepjes moet kleuren. Zijn dat groepjes van dezelfde kleur, dan moet er minstens 1 hokje tussenruimte zijn. Groepjes van verschillende kleuren mogen naast elkaar staan. Meer hoef je niet we weten.

Het spel heeft 60 puzzels. Deze zijn verdeeld over 5 niveaus:

  • niveau 1: raster 5 X 5 , maximum 2 kleuren
  • niveau 2: raster 10 x 10, maximum 2 kleuren
  • niveau 3: raster 15 x 15, maximum 4 kleuren
  • niveau 4: raster 20 x 20, maximum 5 kleuren
  • niveau 5: raster 25 x 25, 30 x 30 of 50 x 50, maximum 3 kleuren

Enkele praktische tips:

  • begin steeds met de lijn of kolom waar je de meeste blokjes moet inkleuren
  • gebruik het x-teken om blokjes te markeren waarvan je zeker bent dat ze niet moeten gekleurd worden
  • door op het vergrootglas te klikken kun je het raster vergroten
  • door op het kompas te klikken kun je het raster verplaatsen
  • het muntstuk kun je een keer gebruiken om een rij en een kolom tegelijk in te vullen. Daarvoor moet je op de cel klikken die op het jkruispunt van de rij en de kolom staat.

 

17:11 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, redeneren, internet, logisch denken | |

2009.11.06

Isora3

isora3Ook Isora3 is een spel dat je kunt aanwenden bij kinderen en jongeren die een extra uitdaging nodig hebben.

Terwijl het concept zeer eenvoudig is, is de uitvoering dat allerminst. Het is de bedoeling dat je een traject uitstippelt voor de rode tegel waarbij hij elke plaats waar er een tegel ontbreekt slechts één keer aandoet en ondertussen de bovenste laag volledig toelegt. Naarmate je verder komt in de 60 spelniveaus wordt dat een helse klus, niet in het minst omdat er extra moeilijkheden bijkomen die je zelf moet overwinnen, zonder een handleiding.

Je kunt het spel nog moeilijker maken door op de afbeelding van de pîjltjestoetsen rechts onderaan het speelscherm te klikken. Zo verander je de manier waarop de pijltjestoetsen werken en moet je anders beginnen redeneren. Dit werkt natuurlijk enkel als je de pijltjestoetsen gebruikt en de open plaatsen niet aanklikt met de linker muisknop. Het geluid zet je beter af; de meegeleverde muziekjes zijn eerder irritant.