2009.12.27

Oefenen zonder toeters en bellen

somprintBen je op zoek naar rekenoefeningen zonder toeters en bellen? Wil je dat de leerling zichzelf kan controleren? Dan ben je met Somprint goed af. Deze sommengenerator bevindt zich op het Internet en hoeft dus niet geïnstalleerd te worden. De auteur is Frank de Witte, een leerkracht uit het basisonderwijs.

Via de sommengenerator kun je een onbeperkt aantal werkblaadjes maken. En meteen een controleblad met de antwoorden laten afdrukken. Volgende somtypes zijn beschikbaar:

  • tot 5
  • tot 10
  • tot 20 zonder overbrugging van het tiental
  • tussen 10 en 20
  • tot 20 met overbrugging van het tiental
  • tot 100 rekenen met tientallen (T+T)
  • tot 100 zonder overbrugging van het tiental (TE+E, TE-E)
  • tot 100 zonder overbrugging van het tiental (TE+TE, TE-TE)
  • tot 100 met overbrugging van het tiental (TE+E, TE-E)
  • tot 100 met overbrugging van het tiental (TE+TE,TE-TE)
  • maaltafels (verschillende instelmogelijkheden)
  • deeltafels (verschillende instelmogelijkheden)

Hier is echt wel over nagedacht. In tegenstelling tot veel andere programma's is het cijfer 0 als operator bij de maaltafels wel aanwezig. Dit is iets wat andere programmamakers nog te vaak vergeten.

12:42 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: basisbewerkingen, tafels, internet, rekenen, automatisering, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen | |

2009.12.20

Ontsnap uit de grot

ontsnap uit de grotJe zou dit spel alleen al voor de mooie grafische vormgeving spelen. Maar goed. Er is meer.

Eerst en vooral moet je de grot grondig doorzoeken. Op om het even welke plaats kan er een voorwerp liggen dat je zult nodig hebben om met succes te ontsnappen. Door er op te klikken neem je het mee: het verschijnt dan in de zwarte balk bovenaan. Wanneer je aan de linker- of rechterzijde van het scherm een donkergrijze band ziet, kun je naar een ander deel van de grot gaan door er op te klikken. Door op een plaats in het scherm te klikken, kan deze worden uitvergroot. En in dat nieuwe scherm tref je misschien ook een voorwerp aan. Klik onderaan het speelscherm om terug naar het overzicht te gaan.

Door verschillende van de gevonden voorwerpen te combineren kun je werktuigen maken. Deze heb je nodig om te kunnen ontsnappen. Wees creatief en denk logisch. Dan kom je er wel uit. Letterlijk en figuurlijk. Je kunt natuurlijk ook op de helpfunctie klikken en het filmpje bekijken. Het plezier is er dan wel degelijk af.

Een tip geef ik je alvast mee: het vuur moet (kort) gebrand hebben...

20:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: denken, logisch denken, redeneren, internet | |

2009.12.05

De weg van de tangrams

way of the tangramIn dit spel los je een hele reeks tangrams op van verschillende moeilijkheidsgraad. Per opgeloste puzzels krijg je een een tan - want zo heten de blokjes van een tangram nu eenmaal - waarmee je helemaal aan het einde een grote tangram kunt leggen.

De introductie van het spel kun je overslaan. Ze vertelt in het Engels het verhaal van een Tangramgeest die in de mensenwererld terechtkomt en naar zijn eigen wereld terug wil. Dit kan hij enkel met de hulp van een meisje dat samen met hem de tangrams van de Weg van de Tangrams oplost en hem zo steeds een stap dichter bij huis brengt.

Er zijn verschillende manieren om dit spel te spelen, maar die ontdek je zelf wel terwijl je bezig bent. De kleurcode van de plaatsen waar je een tangram vindt is wel belangrijk:

  • geel: de tangram die je moet oplossen.
  • blauw: een tangram die je wel al hebt opgelost maar waarvan je jouw score wil verbeteren.
  • rood: een tangram die je (voorlopig) nog niet kunt oplossen.

Je kunt ten allen tijde herbeginnen, maar je kunt ook een tip vragen. Dit gaat dan wel ten koste van je score.

Er zijn voldoende tangrams voor uren spelplezier!

21:05 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, visuele voorstelling, ruimtelijke orientatie, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk inzicht, rekenen | |