2010.01.30

Verknippen

verknippenMet dit programmaatje oefen je het meetkundig inzicht. Het is de bedoeling dat je van elke figuur een rechthoek maakt. Dit doe je door de figuur te verknippen en de delen eventueel ten opzichte van elkaar te verknippen.

Zo ga je te werk:

  • Ga met je muis over de figuur; er verschijnen blauwe bolletjes.
  • Je kunt knippen van een blauw bolletje naar een ander blauw bolletje. Vergeet wel niet de bolletjes vast te zetten door er op te klikken! 
  • Het losse stukje kun je verslepen met je muis.
  • Als je het losse stukje wil draaien, moet je op de gele punt klikken.
  • Schuif tot slot de verschillende delen op de juiste manier in elkaar.

Het spel bestaat uit vier reeksen figuren. Iedere reeks heeft een andere moeilijkheidsgraad.

16:21 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, internet, meetkunde, meetkundig inzicht, ruimtelijke orientatie, maten, ruimtelijk redeneren, meten, ruimtelijk inzicht | |

2010.01.24

Post - Hoeveel zit er op de brief

post - hoeveel zit er op de briefDit programmaatje om de tafels van vermenigvuldiging te oefenen vond ik op Rekenweb, een website van het Nederlandse Freudenthal Instituut.

je kunt er voor kiezen om de tafels van 2 tot en met 9 afzonderlijk of door elkaar te oefenen. Per oefensessie moet je 15 oefeningen oplossen. Elke oefening wordt gevisualiseerd met een briefomslag met daarop postzegels van een bepaalde waarde. Voor wie het allemaal nog zo vlot niet kan, voorziet het programma twee reddingslijnen:

  • Bij sommige oefeningen verschijnt er op de knop [Hulpsom] - je raadt het - een hulpsom die kan gebruikt worden als basis om de hoofdsom uit te rekenen (bijvoorbeeld: bij de oefening 7 x 6 = verschijnt de hulpsom 6 x 6 = op de hulpknop);
  • Bij moeilijke oefeningen kun je ook gebruik maken van de knop [Draai om] om ze naar een gemakkelijker oefening om te zetten (bijvoorbeeld bij de oefening 3 x 8 = wordt deze door de druk op de knop [Draai om] omgezet naar 8 x 3 =). Wat hierbij echter jammer is, is dat de visuele voorstelling wel verandert (bijvoorbeeld een brief met 3 postzegels van 8 wordt een brief met 8 postzegels van 3) maar de schriftelijke notatie niet (bijvoorbeeld: 5 x 7 = wordt niet 7 x 5 =). Zeker voor de zwakkere leerlingen zou dit een extra ondersteuning zijn.

Je kunt enkel naar een volgende oefening als je de vorige correct hebt opgelost. Aan het einde van een oefensessie zie je hoeveel oefeningen je juist had en hoeveel oefeningen fout.

17:25 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, internet, basisbewerkingen, vermenigvuldigen, tafels, automatisering | |

2010.01.16

Pictogrid

pictogridOefen je brein met dit uitdagend spel. Het is de bedoeling dat je de blokken in het raster zo verschuift dat ze dezelfde figuur vormen als in het model links bovenaan.

Je kunt daarvoor alleen klikken op de pijlen rond het raster. Daarbij moet je weten dat:

  • door een klik op de pijl alle blokken 1 vakje in de richting van de pijl opschuiven.
  • grijze blokken tegengehouden worden door de randen van het raster.
  • blauwe blokken door de randen van het raster gaan en aan de andere kant van het raster weer verschijnen.
  • bruine blokken nooit mee verschuiven met de andere blokken van de rij.
  • bruine blokken de grijze en blauwe blokken tegenhouden.

Het spel heeft 40 niveaus. Het is de bedoeling dat je op elk niveau de voorgestelde figuur in zo weinig mogelijk stappen maakt. Denkplezier verzekerd!

23:32 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, anticiperen, logisch denken, denken, redeneren | |

2010.01.10

Vermenigvuldigen in de ruimte

multiplication space raceMet het spel Multiplication Space Race oefen je op de automatisering van de vermenigvuldiging. Je probeert de race tegen drie andere ruimtetuigen te winnen door bij elk tussenstation de pijl aan te klikken waarop het product staat dat bij de oefening op jouw ruimtetuig hoort. Dit doe je het beste voor jouw ruimtetuig bij het tussenstation aankomt. Iedere keer als je juist antwoordt, win je aan snelheid. Een fout antwoord zorgt voor vertraging.

Met dit spel oefen je op de automatisering van de tafels van vermenigvuldiging. Voor je begint kun je zelf de grootte van de getallen waarmee mag geoefend worden instellen.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, dan kun jij daar aan mee doen.

Aan het einde van elk spel krijg je een overzicht van het aantal oefeningen dat je juist hebt opgelost, de oefeningen die je fout maakte en je gemiddelde snelheid.

Dit spel is visueel nogal belastend, aangezien de snelheid van het ruimtetuig verhoogt naarmate je meer oefeningen juist hebt opgelost. De handeling die je moet doen is nogal complex:

  • oefening op het ruimtetuig identificeren
  • antwoord zoeken op een andere, in hoogte variabele, plaats
  • juiste antwoord aanklikken

Hierdoor is dit spel ook afhankelijk van de snelheid waarmee iemand gegevens verwerkt.

14:05 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, vermenigvuldigen, basisbewerkingen, tafels, automatisering | |