2010.03.20

Reële getallen vermenigvuldigen

integer warpMet het spel Integer Warp van Arcademic Skill Builders vermenigvuldig je twee reële getallen (positief en/of negatief) met elkaar. Je moet de tekenregels dus goed beheersen. Waarom? Omdat het spel snel gaat.

Het is de bedoeling dat je de wedstrijd tussen vier verschillende vliegende schotels wint. Je geeft jouw ruimtetuig meer snelheid door de oefeningen die bovenaan  het scherm verschijnen juist op te lossen. Je krijgt de volgende soorten oefeningen:

  • a x b =
  • a x -b =
  • -a x b =
  • -a x -b =

Aan jou om zo snel mogelijk de juiste oplossing uit een reeks van vier aan te klikken.

Je speelt dit spel op het Internet. In één van de startschermen kun je zien welke spelen er actief zijn. Dit zijn spelen die door iemand anders zijn aangemaakt en die openbaar zijn. Je kunt er aan deelnemen of een eigen spel starten. Zijn er geen echte spelers op het Internet voor handen, dan speel je gewoon tegen de computer. Als het spel gedaan is, krijg je een scherm te zien met jouw uitslag en met de oefeningen die je fout hebt opgelost.

Je kunt echter ook een nieuw spel starten en beveiligen met een wachtwoord. Dan kunnen enkel spelers die het wachtwoord kennen aan jouw spel deelnemen. Dit kan handig zijn in klasverband.

Ik ontdekte wel een foutje in het programma. Als je kiest om de inhoud aan te passen - wat er op neer komt dat je het getalbereik aanpast - geeft het programma geen negatieve getallen meer op. Speel het spel dus altijd met de standaardinhoud.

17:19 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, negatieve getallen, basisbewerkingen, vermenigvuldigen, reele getallen, rekenen, tekenregels | |

2010.03.13

Negatieve getallen in het heelal

orbit integersMet het spel Orbit Integers van Arcademic Skill Builders tel je twee reële getallen (positief en/of negatief) bij elkaar op. Je moet de tekenregels dus goed beheersen. Waarom? Omdat het spel snel gaat.

Het is de bedoeling dat je de wedstrijd tussen vier verschillende vliegende schotels wint. Je geeft jouw ruimtetuig meer snelheid door de sommen die bovenaan  het scherm verschijnen juist op te lossen. Je krijgt de volgende somtypes voorgeschoteld:

  • a + b =
  • a + -b =
  • -a + b =
  • -a + -b =

Aan jou om zo snel mogelijk de juiste oplossing uit een reeks van vier aan te klikken.

Je speelt dit spel op het Internet. In één van de startschermen kun je zien welke spelen er actief zijn. Dit zijn spelen die door iemand anders zijn aangemaakt en die openbaar zijn. Je kunt er aan deelnemen of een eigen spel starten. Zijn er geen echte spelers op het Internet voor handen, dan speel je gewoon tegen de computer. Als het spel gedaan is, krijg je een scherm te zien met jouw uitslag en met de oefeningen die je fout hebt opgelost.

Je kunt echter ook een nieuw spel starten en beveiligen met een wachtwoord. Dan kunnen enkel spelers die het wachtwoord kennen aan jouw spel deelnemen. Dit kan handig zijn in klasverband.

Ik ontdekte wel een foutje in het programma. Als je kiest om de inhoud aan te passen - wat er op neer komt dat je het getalbereik aanpast - geeft het programma geen negatieve getallen meer op. Speel het spel dus altijd met de standaardinhoud.

22:23 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, negatieve getallen, tekenregels, reele getallen, basisbewerkingen, optellen | |

2010.03.06

Ballonnen die tot nadenken stemmen

ballonnenMet het programma Ballonnen van Toine van Broeckhoven stel je jouw logisch denken op de proef. Het is de bedoeling dat je de getallen van 1 tot en met 8 in de juiste ballonnen van de figuur plaatst. Dit kan niet willekeurig. Je moet gebruik maken van de sleutel rechts in beeld. Deze leert je waar elk getal voor staat: de som van de getallen in de ballonnen waarmee de eigen ballon rechtstreeks verbonden is. Voor de middenste ballon is dat de som van de getallen in de zeven ballonnen aan de rand van de figuur. Voor de ballonnen in de rand is dat de som van de getallen in de drie ballonnen waarmee hij rechtstreeks is verbonden. Als je klaar bent, kun je jouw oplossing controleren door op de knop [nakijken] te klikken. Zit je hopeloos in de knoei en wil je iets anders proberen, dan biedt de knop [ander spel] een uitweg.

Het spel heeft drie niveaus: simpel, eenvoudig en moeilijk. Daar kies je voor in het startscherm of via de menuoptie [Niveau]. Naargelang de moeilijkheidsgraad kun je 1, 3 of 5 punten per juiste oplossing verdienen. Via de menuoptie [Instellingen] kun je via de optie [Aanpassen] en het wachtwoord tvbsoft een tijdslimiet van 1 tot en met 10 minuten aan- of afzetten. Of het wachtwoord veranderen. Je kunt er ook de scorelijst beheren.

Net zoals bij alle andere programma's van Toine van Broekhoven kun je jouw naam ingeven voor je begint te spelen. Doe je het heel goed, dan verschijnt deze in de lijst van de topscoorders.

14:08 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen, windows, logisch denken, denken, redeneren | |