2010.06.26

Zoek de vier verschillen

4 differencesDit is de digitale variant op de getekende zoekpuzzels. Zoals de naam het zegt is het de bedoeling dat je de vier verschillen vindt en aanduidt.

De digitale versie is moeilijker dan de getekende versie uit tijdschriften, kranten en dergelijke omdat ze:

  • gebruik maakt van echte foto's
  • gebruik maakt van bewegende details in de statitische foto's
  • gebruik maakt van spiegelbeeld
  • gebruik maakt van animaties

Het spel is zo goed gemaakt dat je soms verschillen ziet die er niet zijn...

11:11 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: visuele discriminatie, visuele verwerkingssnelheid, visuele analyse, aandacht, concentratie, internet | |

2010.06.20

Over moeren, moerplaatjes en bouten

screw the nutIn dit spel moet je de moer op de bout draaien. Daarvoor moet je de moer eerst tot bij de bout krijgen. Dit doe je door de obstakels op te ruimen. Deze opdracht lijkt gemakkelijk, maar is dat helemaal niet:

  • de volgorde waarin je de obstakels opruimt is belangrijk;
  • het moment waarop je een obstakel opruimt is belangrijk;
  • de snelheid die je de bout meegeeft (het 'moment') is belangrijk;
  • het moment waarop je het moerplaatje als hulpmiddel gebruikt is belangrijk;
  • de eigenschappen van de obstakels zijn belangrijk;
  • ...

Het spel bestaat uit 25 niveaus die je in chronologische volgorde moet doorlopen: een hoger niveau is pas bereikbaar als je het onderliggende correct hebt afgewerkt. Naarmate je verder in het spel komt, krijg je meer obstakels en hulpmiddelen. Deze hebben elk hun specifieke eigenschappen, waarmee je rekening moet houden.

Screw the Nut doet beroep op heel wat vaardigheden, niet in het minst op het inzicht in ruimte en tijd. Een spel voor de doordenkers!

15:33 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ruimtelijk redeneren, denken, redeneren, logisch denken, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk voorstellingsvermogen, anticiperen | |

2010.06.12

Wandelen met verstand

prizma puzzle 2Ga van het start- naar het eindpunt met de (beperkte) energie die je hebt. Gebruik tussendoor de hulpmiddelen die het spel je ter beschikking stelt: edelstenen voor extra energie, teleportatiemasten om naar een nieuw vertrekpunt te gaan, schakelaars om barrières weg te werken...  en let op dat je jezelf niet "vastrijdt". Dat is de essentie van Prizma Puzzle 2.

Probeer voor elk van de 3 niveaus de 10 tochten te vervolmaken. Per niveau worden deze tochten moeilijker en complexer. Wat niet wil zeggen dat je altijd alle tussenstations moet aandoen. Dat merk je wel vanzelf. Soms heb je verschillende mogelijke startplaatsen. Dan komt het er op aan de juiste strategie te bepalen.

Voor de duidelijkheid:

  • niveau groen: gemakkelijk
  • niveau oranje: gemiddeld
  • niveau rood: moeilijk

Bij het spelen van dit spel zal je al snel merken dat de begrippen "gemakkelijk", "gemiddeld" en "moeilijk" zeer relatief zijn. Per niveau kun je maar overstappen naar een nieuw spel als je het vorige hebt opgelost.

21:34 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, denken, internet, logisch denken, redeneren | |