2010.12.19

Optellen met en zonder brug over het tiental

math picture puzzleEen pretentieloos spelletje, maar wel effectief. Dat is Math Picture Puzzle. Je oefent er het optellen met en zonder brug over het tiental mee.

Per spelbeurt moet je op de zestien sommen in het speelveld de juiste uitkomst slepen. Daarvoor heb je de keuze uit de gele getallen in de paarse vakjes die rechts van het speelveld staan. Je kunt elk getal van 1 tot 16 maar één keer gebruiken. Wanneer je de oefening juist hebt opgelost, dan wordt er een deeltje van de achtergrondtekening vrijgegeven. Bij een foute oplossing blijft de gekozen oplossing gewoon staan. Je bent pas klaar als je alle sommen van  het speelveld hebt weggekregen en de achterliggende tekening volledig zichtbaar is.

Het spel doet een beetje raar aan omdat men geen sommen tot en met twintig geeft. De hoogste som is telkens zestien. We hadden het graag zien uitgebreid worden met een extra lijn sommen, zodat er tot en met twintig kon geoefend worden. Maar dit doet niets af van de mogelijkheden van het spel om het optellen met en zonder brug over het tiental in het eerste leerjaar te oefenen.

16:15 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, optellen, rekenen | |

2010.12.12

Nogmaals de basisbewerkingen voor rekenen

flash mathMet Flash Math kunnen kinderen de basisbewerkingen verder automatiseren. Je kiest één van de vier basisbewerkingen en krijgt dan 10 willekeurige sommen die je moet oplossen door het juiste antwoord uit een reeks van vier mogelijkheden aan te klikken. Het programma geeft onmiddellijk feedback: ofwel verschijnt het woord 'correct' in een groen kader, ofwel het woord 'sorry' in een rood kader. Per reeks houdt het bij hoeveel oefeningen je juist hebt opgelost.

Toch even jullie aandacht: bij het aftrekken viel het me, tijdens het uittesten van dit spel op dat in de reeks met oefeningen op het aftrekken er soms negatieve getallen binnen de antwoordalternatieven zitten. Bij rekenzwakke kinderen uit het lager onderwijs kan dit voor nodeloze verwarring zorgen. Wie dit spel wil laten spelen, zal het dus goed moeten uitleggen aan zijn leerlingen.

12:08 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, automatisering, basisbewerkingen, delen, internet, optellen, reële getallen, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |