2011.09.25

Oefeningen Franse grammatica

french online grammar quizCarol Reitan is een Amerikaanse leraar Frans uit San-Francisco. Eén onderdeel van zijn website wordt gevormd door de French Online Grammar Quiz. Deze bestaat uit een twaalftal hoofdstukken. Per hoofdstuk moet je een aantal oefeningen oplossen. Die gaan van het geslacht van de zelfstandige naamwoorden over woordenschat tot de vervoeging van de werkwoorden in verschillende tijden.

Wie alle oefeningen met succes heeft doorgewerkt, weet meteen hoe het staat met zijn kennis van het Frans. Iedere oefening wordt immers onmiddellijk verbeterd. Toch maar eens proberen...

14:32 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: frans, grammatica, internet, vreemde talen | |

2011.09.17

Optellen voor katachtigen

kitten match.gifMet dit eenvoudige spel kun je het optellen tot 20 zonder en met brug over het tiental laten inoefenen en/of herhalen. In Kitten match is de leerling een jonge kat die moet proberen om met twee bolletjes wol met daarop telkens een cijfer de som te maken die in het midden van het speelveld te zien is. Het is de bedoeling dat hij probeert om binnen de speeltijd zoveel mogelijk juiste oefeningen te hebben. Maakt de leerling een fout, dan moet hij deze eerst herstellen voor hij verder kan. Na afloop van de wedstrijd ziet elke leerling in het eindscherm niet alleen op welke plaats hij is geëindigd, maar ook welke oefeningen hij fout heeft gemaakt.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je alleen bent en niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, kun jij daar aan mee doen.

21:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, optellen, splitsingen, rekenen | |

2011.09.11

Gekhuis

gekhuisDit programmaatje van het Freudenthal Instituut is heel wat moeilijker dan je zou denken. De speler moet een cijferreeks verderzetten, maar wel op een inzichtelijke manier.

De leerling moet eerst het systeem ontdekken dat bepaalt hoe de reeks moet verder gezet worden. Daarvoor moet het in vijf verschillende schermen een papiertje (waarop een cijfer van de reeks staat)open klikken. Voorbeelden van het systeem achter de rijen zijn:

- sprongen van twee
- sprongen van drie
- telkens het vorige getal verdubbelen
- ...

Toch maar eens proberen!

12:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: getallenlijn, internet, rekenen | |

2011.09.03

Vermenigvuldigen in de vrieskou

penguin jumpHebben bij jouw leerlingen de tafels van vermenigvuldigen geleden onder twee maanden vakantie? Zorg dan dat ze snel weer bij de les zijn. Dit kan op een leuke en speelse manier met Penguin Jump. De bedoeling is dat de leerlingen met hun pinguin zo snel mogelijk naar de overkant van het water gaan door van ijsschots naar ijsschots te springen. Hiervoor moeten ze telkens die ijsschots aanklikken waarop het juiste antwoord van de getoonde vermenigvuldiging staat. Maken ze een fout, dan vallen ze in het water en verliezen ze tijd. Ze kunnen trouwens enkel maar verder als ze hun fout juist verbeterd hebben. Na afloop van de wedstrijd ziet elke leerling in het eindscherm niet alleen op welke plaats hij is geëindigd, maar ook welke oefeningen hij fout heeft gemaakt.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je alleen bent en niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, kun jij daar aan mee doen.

Kies bij dit spel nooit voor de 'standard content', tenzij je wilt dat jouw leerlingen ook de tafels van 11 en 12 oefenen. Beter is het om voor de 'custom content' te kiezen en het bereik in te stellen van 1 tot en met 10.

20:52 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |