2012.11.25

Interactieve website voor kleuters

interactieve website voor kleutersIn deze module van Richard Bertram vind je drie spellen die je zeker met kinderen uit de derde kleuterklas (groep 2) kunt spelen:

- telspel
- letterspel
- kleur en vorm

In Telspel heb je vijf verschillende opdrachten:

- tellen
- bij een getal de juiste hoeveelheid herkennen
- cijfers verbinden in de juiste volgorde
- bij een bepaalde hoeveelheid het juiste getal zoeken
- bij een getal de juiste hoeveelheid tekenen

Het spel Kleur en vorm heeft ook vijf varianten:

- sorteren op kleur
- sorteren op vorm
- sorteren op vorm en kleur
- reeksen verderzetten op kleur
- reeksen verder zetten op vorm (grootte, breedte, ...) en kleur

In Letterspel wordt er geoefend op:

- rijmen
- auditieve analyse (het langste woord)
- auditieve discriminatie
- visuele discriminatie (b/d, m/n, t/f, v/w, a/e)

De kleuters moeten wel vertrouwd zijn met een aantal elementaire muisvaardigheden zoals klikken en slepen. De leerkracht zal moeten instaan voor de juiste instructie.

12:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, kleur, kleuters, letterkennis, tellen, vorm | |

2012.11.16

Opeenvolgende stress?

sequence masterNog een geheugenspel: bij Sequence Master is het de bedoeling dat je onthoudt op welke manier de computer de cijfers in het raster plaatst om deze dan daarna in oplopende volgorde op dezelfde plaats in een leeg raster aan te klikken. Er is geen tolerantie voor fouten: van zodra je er een maakt ben je uitgeschakeld en stopt het spel. Van niveau naar niveau worden de rasters complexer en het aantal cijfers groter.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

19:13 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, sequentieel geheugen, visueel geheugen, windows | |

2012.11.11

Explosief geheugen

memory vDit spel is een variante op het klassiek memory-spel. Je moet onthouden waar de voorwerpen en de bommen zitten. Bij het aanklikken van plaatjes moet je proberen dezelfde voorwerpen na elkaar aan te klikken en de bommen te vermijden. Klik je op een bom, dan is het spel meteen gedaan. Klik je dezelfde voorwerpen na elkaar aan, dan krijg je meer punten dan als je ze niet na elkaar aanklikt. Je merkt het vanzelf als je het spel begint te spelen. Van niveau naar niveau wordt het raster met voorwerpen groter en/of komen er bommen bij.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

11:51 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, sequentieel geheugen, visueel geheugen, windows | |

2012.11.03

Kom veilig thuis

path memory.gifBij Path Memory is het de bedoeling dat je de huizen in dezelfde volgorde aandoet als de computer. Daarvoor kijk je eerst hoe de computer de verbindingen tussen de huizen maakt, om daarna de huizen in dezelfde volgorde aan te klikken. Het ziet er allemaal gemakkelijker uit dan het is. Zelf proberen is de boodschap. Letop! Van zodra je één fout maakt, eindigt het spel.

Om een en ander niet op voorhand te verraden, heb ik deze keer de schermafbeeldingen bewust vaag gehouden.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

21:53 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, sequentieel geheugen, visueel geheugen, windows | |