2016.02.21

Hoofd op hol?

turing turnsMet Turing Turns ben je zeker een paar uurtjes zoet. Veertig in moeilijkheidsgraad opklimmende niveaus. Dat is zeker niet mis. Het is de bedoeling dat je een rechtstreekse verbinding 'straal' maakt van het veelkleurige blok naar het veelkleurige blok met de opening. Daarvoor moet je voor elk kleur blok de juiste afbuiging van de straal kiezen:

  • rechtdoor;
  • linkse bocht;
  • rechtse bocht.

Alsof dat alleen nog niet moeilijk genoeg is, moet je ook altijd bepalen wat de beginrichting zal zijn van deze straal:

  • naar boven;
  • naar rechts;
  • naar links;
  • naar onderen.

Deze beginrichting bepaalt hoe de straal reageert op de afbuigingsinstructies. Je moet je dus altijd mentaal in die vier 'standpunten' kunnen verplaatsen. Gokken is hierdoor bijna onmogelijk geworden.

De moeilijkheidsgraad van dit spel ligt hier niet alleen in de grootte van het raster: kleine rasters zijn soms moeilijker te doorgronden dan de grotere. De complexiteit ligt hier in het aantal kleuren dat in het raster gebruikt wordt en in een aantal gevallen ook in de onregelmatige vorm ervan.

Opmerkelijk: dit is het eerste spel dat ik tegenkom op het internet dat ook rekening houdt met kleurenblindheid: via het menu kan dit ingesteld worden. Zeker eens proberen en kijken welk effect dit heeft!

16:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, internet, logisch denken, redeneren, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk voorstellingsvermogen | |

2016.02.14

"Sommen": de basisbewerkingen anders

sommenMet deze toepassing die je op het Internet moet gebruiken oefen je op het optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.

  • plus min: hiermee oefen je op het optellen en aftrekken van getallen. Je bepaalt per som welke soort bewerking je doet. Daarbij kun je waarde van het hoogste getal met de schuifbalk instellen:
    • 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 of
    • 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 of
    • 100, 200, 300, 400, 500
  • plus min-fabriek: hier duidt je het antwoord van een optel- of aftreksom aan op een honderveld. Per oefening kies je het soort bewerking. Je kunt er voor kiezen om de oefentijd en het aantal juiste oefeningen te laten bijhouden
  • tafels: hier kun je de tafels van 1 tot en met 99 (!) oefenen. Je vult de tafel in die je wenst te oefenen en geeft dan het antwoord op de 10 oefeningen
  • tafelfabriek: hiermee oefen je de tafels van 1 tot en met 10. Je klikt het juiste antwoord aan in het honderveld en sleept het naar de oefening. Je kunt er voor kiezen om per tafel 1 of alle 10 de oefeningen op te lossen. Je kunt het programma zo instellen dat je alle getallen op het honderveld ziet of slechts de 10 mogelijke antwoorden. Als je dat wilt, houdt het programma jouw tijd en het aantal juist gemaakte oefeningen bij.

Het programma geeft in elke vorm onmiddellijk feedback: goede antwoorden worden groen gekleurd, foute antwoorden blijven rood.

09:27 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, basisbewerkingen, internet, optellen, rekenen, vermenigvuldigen | |

2016.02.07

Schrik je een breuk

ratio blasterIn dit spel moet je gedurende één minuut zoveel mogelijk buitenaardse wezens onschadelijk maken. daarvoor moet je ze wegschieten met een laserstraal met een breuk die gelijkwaardig is aan de breuk op de ruimteschotel. Je richt de laser door met de muis op het ruimtetuig te klikken met een gelijkwaardige breuk. Bij een fout wordt/worden de juiste oplossing/oplossingen getoond. Let wel op: de ruimteschepen mogen nooit de grond raken. Gebeurt dit toch, dan moet je opnieuw beginnen.

Het spel bestaat uit 9 niveaus met stijgende moeilijkheidsgraad. Na elk geslaagd niveau krijg je een overzicht van de gemaakte fouten. Intussen houdt het ook gedurende de volledige speelduur een grafiek bij met daarop het aantal juiste en foute oplossingen. Dit kan afgeprint worden. De grafiek geeft enkel het aantal sessies van 1 minuut weer, niet de gespeelde niveaus. Deze grafiek wordt niet bewaard nadat het spel werd afgesloten.

18:25 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: breuken, internet, rekenen, verhoudingen | |

2016.02.01

Gebroken foto's

fraction photo puzzlesMet dit programma heb je een speelse manier gevonden om de breuken in te oefenen. In elk vak van een 9-delig raster staat er een grafische voorstelling van een breuk. Onderaan krijg je een breuk te zien in cijfers. Het is de bedoeling dat je het stukje van een foto dat je rechts onderaan in je scherm ziet, sleept naar de grafische voorstelling die er mee correspondeert. Is jouw antwoord juist, dan blijft het fotostukje staan. Door op de knop met de tandwieltjes te klikken kun je het niveau opstellen waar je wilt oefenen. Concreet komen deze niveaus hier op neer:

  • makkelijk: breuken met 2, 3, 4 en 8 als noemer;
  • normaal: breuken met 2, 3, 4, 5, 6 en 8 als noemer;
  • moeilijk: breuken met 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 als noemer.

Je kunt dit spel zowel met als zonder tijdsdruk spelen. Om zonder tijdsdruk te oefenen moet je gewoon na iedere oefening op de knop met de dubbele pijl klikken. Wil je weten hoeveel oefeningen je op 5 minuten juist kunt maken (met tijdsdruk dus) dan klik je eerst op de knop [Start]. De klok telt dan terug vanaf 5 minuten waarna je te zien krijgt hoeveel punten je gescoord hebt.

Ik analyseerde doorheen de drie niveaus hoeveel keer breuken met eenzelfde noemer aan bod kwamen. Ik deed dit in totaal voor 144 verschillende breuken. Het viel me op dat de breuken met 8 als noemer opvallend veel meer aangegeven werden dan de andere. Op het gemakkelijkste niveau kwamen ze 27 van de 48 keer terug, op het normale niveau 16 van de 48 keer en op het moeilijke niveau toch nog 6 keer. Samen is dit dus 49 van de 144 keer. Dit moet evenwichtiger kunnen.

20:44 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: breuken, gelijkwaardigheid, internet, rekenen, verhoudingen | |