2016.03.17

Van boven naar onder, van links naar rechts

isoball3Het doel van Isoball is heel simpel. Je moet het balletje dat ergens in de muur zit zo snel mogelijk in het gaatje laten verdwijnen. Daarvoor moet je met de blokken en modules die je krijgt het juiste parcours uitstippelen. Maar let op: je kunt alleen maar gebruik maken van de blokken die je onderaan je scherm vindt. Bij elke blok geeft een cijfer aan hoeveel je er kunt gebruiken. Elke blok kun je in de gewenste richting draaien door in zijn hokje met de linker muisknop te klikken tot hij de juiste positie heeft.

Wat in het begin simpel lijkt, wordt doorheen de 75 niveaus steeds moeilijker. Niet in het minst omdat er nieuwe blokken en modules geïntroduceerd worden die elk hun eigen mogelijkheden hebben. Gelukkig worden die mogelijkheden eerst altijd duidelijk gedemonstreerd. voordat je ze kunt gebruiken. In een aantal gevallen zul je trouwens de mogelijkheden van bepaalde blokken en modules moeten combineren om tot een goed resultaat te komen.

Het feit dat het constructieveld driedimensioneel wordt afgebeeld, maakt het er niet eenvoudiger op. Jouw ruimtelijke vaardigheden worden danig op de proef gesteld.

Isoball draagt zeker en vast bij tot de fitheid en alertheid van jouw brein. Het is zeer uitdagend en werkt als het ware verslavend.

Een tip: soms moet je buiten de paden van het gewone denken om de opdracht te laten slagen. En andere keren moet het balletje even letterlijk out of the box gaan om zijn eindpunt te kunnen bereiken.

Isoball is goed voor uren denk- en redeneerplezier. Een aanrader voor knappe koppen!

2016.03.11

Werken met symmetrieassen

sym-a-pixHet volgende programma is een toepassing op het werken met symmetrieassen.

Het is de bedoeling dat je rond elk van de gekleurde bollen een kader trekt, een kader dat symmetrisch is als je de gekleurde bol als centrum neemt. Je doet dit door op een zijde van de vierkantjes uit het raster te klikken. Deze worden dan donker grijs.  Let op: het vlak kan zowel uit één als uit meerdere vierkantjes bestaan en kan een grillige vorm hebben. Het is aan jou om de juiste combinatie te ontdekken. Van zodra een vlak gesloten is, krijgt het de kleur van de ingesloten bol. Wil je het eerst even uitproberen, dat kan: door in een vierkantje te klikken, markeer je het met een kruisje. Op die manier kan je gemakkelijker onthouden welke vierkantjes je wil gebruiken. Als alles juist is, dan krijg je op het einde een gekleurde figuur als uitkomst.

Het programma heeft drie niveaus met telkens tien opdrachten:

  • niveau 1: raster van 10 x 10 vierkantjes;
  • niveau 2: raster van 15 x 15 vierkantjes;
  • niveau 3: raster van 20 x 20 vierkantjes.

Met de knoppen uit de menubalk kun je (van links naar rechts):

  • een stap ongedaan maken (knop 1, pijl naar links);
  • een stap die je ongedaan hebt gemaakt, terugzetten (knop 2, pijl naar rechts);
  • alles wissen (knop 3, dubbele ronde pijl);
  • op elk moment controleren of je al fouten hebt gemaakt (knop 4: vinkje);
  • alle celmarkeringen ongedaan maken (knop 5, gom);
  • de jusite oplossing bekijken (knop 6, oog);
  • jouw voorlopige oplossing opslaan om later af te werken (knop 7, diskette).

Een programma dat beroep doet op kennis van symmetrieën, spiegelingen,ruimtelijk inzicht en logisch denken.

2016.03.01

Snelle wiskunde

quick mathHet is de bedoeling dat je bij Quick Math zo snel je kunt bij elke oefening die op het scherm verschijnt het juiste bewerkingsteken (+, -, x of :) aanklikt. Je krijgt meer punten naarmate je dat sneller doet. In totaal moet je 20 oefeningen oplossen. Klik je het verkeerde teken aan, dan wordt de achtergrond ervan rood gekleurd. Heel positief is dat, in tegenstelling tot in veel andere spellen, ook het cijfer 0 in de oefeningen aan bod komt! Door gratis te registreren (niet verplicht!) kan jouw naam met jouw score opgenomen worden in de scorelijst.

18:54 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, basisbewerkingen, delen, internet, optellen, rekenen, vermenigvuldigen | |