2015.12.12

Tafeldoolhof

tafelslang.gifMet het tafeldoolhof van www.digipuzzle.net kun je de tafels van 2 tot en met 12 eens op een andere manier verder automatiseren. Het is de bedoeling dat je je weg vindt door het doolhof door van product naar product van de tafel die je wilt inoefenen te stappen. Die producten staan echter niet op volgorde. De afbeelding hiernaast maakt duidelijk wat ik bedoel.

Bij het begin van het spel kies je welke tafel je wil oefenen. Tijdens het spel kun je een andere tafel kiezen door op de zwarte knop met de tandwielen te klikken.

Een spel voor gevorderde 'tafelaars'.

12:19 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen, automatisering | |

2015.12.06

Logische opeenvolgingen?

sequence.gifSequence is een programmaatje voor wie zijn brein eens goed op de proef wil stellen. Het geeft je een veertigtal uitdagingen waarbij je de aangeboden blokken op logische volgorde moet zetten door ze naar de juiste plaats in het raster te slepen. Een blok is telkens al vastgemaakt aan het raster en dient als 'tip'. Het begint allemaal heel eenvoudig, maar al snel heb je een en ander om eens flink jouw tanden in te zetten...

18:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, internet, logisch denken, redeneren | |

2015.11.29

Brein op hol

brain racer.gifMet het spel Brain Racer kun je oefenen op het optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen in het getalgebied tot 100. Het bestaat uit drie delen met daarin telkens zes niveaus in stijgende moeilijkheidsgraad:

  • optellen en aftrekken
  • vermenigvuldigen
  • delen

In elk onderdeel loop je in een race tegen andere deelnemers en tracht je als eerste de aankomstlijn te bereiken.

Bij het optellen en aftrekken begin je telkens met sommen met twee getallen om te eindigen met sommen met drie getallen.

Bij het vermenigvuldigen en delen begin je met de klassieke tafels, maar geleidelijk aan heb je ook vermenigvuldigen en delingen met en door 12, 13, 14, ...

Ideaal om eens te oefenen op het automatiseren buiten de normale lijntjes.

 

17:29 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, basisbewerkingen, delen, internet, optellen, tafels, vermenigvuldigen, automatisering | |

2015.11.22

Snelle wiskunde

savvy mathDit internetprogramma kun je tegelijkertijd voor verschillende dingen gebruiken:

  • inoefenen getallenkennis
  • automatiseren van splitsingen
  • opvoeren van de rekensnelheid

Doorheen de verschillende niveaus van het spel is het telkens weer de bedoeling om het getal dat links onderaan het scherm in een blauwe ster staat, samen te stellen met de cijfers uit het raster. Dit doe je door per getal de juiste cijfers een voor een aan te klikken.

Ieder niveau is steeds iets moeilijker dan het vorige:

  • het raster met cijfers wordt complexer
  • de getallen worden moeilijker om samen te stellen
  • de maximale snelheid per opgave neemt af

Een uitdaging!

19:09 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: getalbegrip, getalkennis, internet, optellen, rekenen, splitsingen, automatisering | |

2015.11.15

Hongerige jonge honden

basisbewerkingen,internet,optellen,kommagetallen,reele getallen,rekenen,decimale getallenIn dit spel is het de bedoeling om zoveel mogelijk van de getoonde decimale getallen samen te stellen. Dit doe je door de juiste getallen (maximum 2) die rond het gegeven decimale getal staan aan te klikken. Snel rekenen is hier de boodschap, aangezien de drie andere spelers proberen om je te snel af te zijn.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je alleen bent en niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, kun jij daar aan mee doen.

Het spel geeft achteraf aan hoe nauwkeurig je was (hoeveel procent van de opgaven die je gemaakt hebt juist waren) en welke opgaven je gemist hebt.

17:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: decimale getallen, getalkennis, internet, kommagetallen, reële getallen, rekenen | |

2015.11.08

Eén keer aanraken...

touch me once.gifIn het spel Touch me once moet je de figuren in de zeshoek bovenaan in het raster van zeshoekjes eronder namaken. Dit doe je door in de juist cellen te klikken waarna je van richting verandert. Er is maar een regel: je mag de cellen maar één keer aanklikken. Het spel zegt je onmiddellijk of je juist of fout bent. Daarna kun je verder gaan met de volgende figuur of herbeginnen.

Zoals je kunt verwachten begint het spel met eenvoudige figuren, maar gaandeweg wordt er meer en meer van je hersenen verwacht.

2015.11.01

Kettingblokken

Metrope.gif het spel Rope stel je jouw redeneringsvermogen en ruimtelijk inzicht danig op proef. Het is de bedoeling dat je de figuur die je aangeboden wordt, namaakt. Dit doe je op het eerste niveau door de zeshoekjes die met een dik touw met elkaar verbonden zijn, naar de juiste plaats te slepen. Doe je dit correct, dan krijg je meteen een andere figuur aangeboden. Denkwerk verzekerd. Zeker op het tweede niveau (waarvan je hiernaast geen afbeeldingen ziet), waarbij je her en der de verbindingen tussen bepaalde blokjes moet doorknippen.

In de versie op het Internet heb je toegang tot twee niveaus waarvan je helaas niet alle opdrachten kunt uitvoeren. Daarvoor moet je de 'app' kopen. Dat kan in de online winkels van Apple of Google play. Toch is het meer dan de moeite om dit te proberen.

2013.12.15

Toine van Broekhoven, waer bestu bleven?

spelletjes toine van broekhovenIn de loop van de voorbije week werd ik er op gewezen dat de links bij de spelletjes van Toine van Broekhoven die ik op deze blog besprak, niet meer werken. Een en ander zou te maken hebben met de provider van de website die bepaalde mogelijkheden niet meer aanbiedt. De spelletjes zijn evenwel nog allemaal terug te vinden. Daarvoor hoef je enkel naar de volgende internetplek te gaan: http://edusoft.town.nl/tvbsoft/zipvoorheen/. Je zoekt het gewenste spel op in één van de mappen, pakt het uit en installeert het. Daarna kun je weer aan de slag.

09:16 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | |

2013.12.08

Stop cyberpesten

Deze spelletjesblog toont aan dat het gebruik van internet leerzaam en prettig kan zijn. Niet het internet is slecht, wel de manier waarop we het soms gebruiken. Daarom:

Ga zeker ook eens naar http://www.clicksafe.be/jongeren/?q=cyberpesten!

20:24 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: cyberpesten | |

2013.11.30

Anti oranje? Neen! Pro Oranje!

cover orangeDe opdracht van dit denkspel is eenvoudig. Je moet de oranje smileys die niet tegen de regen (of de sneeuw, kies zelf maar) kunnen, beschermen. Dit kan alleen maar door de voorwerpen links boven in het scherm te gebruiken. Je kunt deze voorwerpen positioneren en dan laten vallen. Meer niet. Ook het aantal voorwerpen en de volgorde waarin ze aangeboden worden is onveranderbaar.

Je hoeft het spel niet in een keer uit te spelen. Zolang je de cache van jouw internetbrowser niet hebt gewist, onthoudt het spel op welk niveau je gebleven was. Via de knop [Select level] kun je dit ophalen. Klik je daarentegen op de knop [Play], dan begin je weer vanaf het begin.

Het spel ziet er veel eenvoudiger uit dan het in werkelijkheid is. Om de pret niet te bederven heb ik het aantal schermafdrukken eerder beperkt gehouden. Je moet het bovendien ook doen met de speluitleg die je hier en in het spel krijgt. Een tip: kennis van de wetten uit de fysica kan helpen...