2013.11.24

Aan tafel met ridders en prinsessen

the knight and the princess.gifMet The Knight and The Princess kun je oefenen op het automatiseren van de tafels van vermenigvuldiging van 0(!) tot 9. Bij het begin van het spel kun je kiezen tussen de volgende opties:

  • een tafel van 0 tot 9 oefenen;
  • de tafels van 0 tot en met 3 oefenen;
  • de tafels van 0 tot en met 6 oefenen;
  • de tafels van 0 tot en met 9 oefenen.

Daarnaast kunnen je het spel spelen op 3 niveaus:

  • niveau 1: 8 seconden bedenktijd per oefening;
  • niveau 2: 6 seconden bedenktijd per oefening;
  • niveau 3: 4 seconden bedenktijd per oefening.

Het opzet is eenvoudig: de ridder bij de prinses in de toren brengen door hem met de katapult weg te schieten. Is de oefening juist opgelost (door op de wolk met het juiste antwoord te klikken) dan komt de ridder op de toren terecht. Is de oefening fout opgelost, dan slaat de ridder te pletter tegen de toren. Is de bedenktijd voorbij, dan valt de ridder in de slotgracht.

18:50 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2013.10.27

Gastblog: Thomas Knaeps over Serious Gaming

Wie is Thomas Knaeps?

plan-it commanderMijn naam is Thomas Knaeps en ik doe sinds korte tijd stage bij HealthySolutions en ben hierbij ingezet voor het project Plan-It Commander. Als studie doe ik bedrijfsmanagement MKB bij de Fontys hogescholen te Eindhoven en dit bevalt me zeer. Het doel van dit project is om vaardigheden zoals plannen, tijdsbesef en sociaal gedrag aan kinderen van tussen de 8 à 12 jaar aan te leren. Ik ben uitermate gemotiveerd voor dit project omdat het een ethisch en pragmatisch doel heeft. Er is ontzettend veel tijd gaan zitten in de ontwikkeling van speciale oefeningen in het spel. Daarbij is ook rekening gehouden met spelplezier. Het is een innovatief project en ik hoop ook dat Plan-It Commander snel internationaal gespeeld zal worden.

Plan-It Commander behoort tot de categorie serious gaming en is daarbij een pragmatische game. Met een pragmatische game bedoel ik een game die is gemaakt met een bepaald doel, een nut. Games worden al te vaak afgestreept als verslavend en niet leerzaam. Daar brengt serious gaming, en dus ook Plan-It Commander verandering in. Doordat iedere serious game een specifieke set vaardigheden traint, is het nuttig om hier een overzicht van te hebben. Ik heb in mijn stage periode daarom verschillende spellen bekeken en zet ze hieronder op een rijtje:

Overzicht serious games/educatieve spellen

Graag zou ik jullie een overzicht willen geven van andere relevante serious games die je kind kunnen helpen met specifieke vaardigheden:

http://www.spel.nl/game/snurkende-olifant-3-schateiland

Deze game leert je kind timen en vooruit denken. Een beetje zoals Plan-It Commander. Hier worden ook timing en plannen getraind. Alleen is deze game iets korter en daardoor ook gratis om te spelen.

http://www.gamesonly.net/games.php?game=385&games=Hol...

Met deze game wordt het geheugen van het kind getraind. Naarmate je verder komt zal de tijd steeds sneller en sneller gaan. Je kan hier ook met tweeën spelen door het veld in een boven en onderkant te verdelen. Zo kan je er samen uit geraken en tot lever 10 geraken!

http://www.kids4cito.nl/C_rekenen/C_rekenen_01.html

Dit zijn een hoop rekenopgaven in spelvorm. Net als Plan-It Commander het leerzame in een leuke omgeving wil brengen, doen ze dat ook hier bij rekenopgaven. Saaie rekensommen worden gebracht via leuke probleemstellingen.

http://www.ibraining.com/memorize/?mode=words

Hierbij ga je ook het geheugen trainen door Engelse woorden aan te leren. Door zoveel mogelijk woorden te herinneren en te reproduceren ga je je woordenschat uitbreiden maar ook je geheugen verbeteren. Je kan er zelfs een leuke competitie van maken door zoveel mogelijk woorden proberen te onthouden.

Met bovenstaand opgenoemde games kun je voornamelijk het concentratievermogen verbeteren.

Bijgaand een link geven met nog een aantal educatieve spellen die raakvlakken hebben met Plan-It Commander. Bij deze games wordt je kind voornamelijk voorbereid op het middelbare onderwijs, maar dit is niet een vereiste.

https://www.planitcommander.com/blog/show-news/2013-09-29...

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen over serious games. Aarzel niet om mij te mailen op tknaeps1@its.jnj.com.

05:12 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: gastblog, serious games | |

2013.10.19

Tafels oefenen

tafels oefenenDit programma doet precies wat het belooft: het oefent de tafels van vermenigvuldiging van 1 tot en met 12 verder in. Bij het begin van elke sessie kies je voor een tafel die je wil inoefenen of voor een 'mix' van tafels. Daarna krijg je 10 opgaven die je moet oplossen door in het numerieke klavier naast de opgave het product aan te klikken. Het programma geeft onmiddellijk feedback. Een goede oplossing wordt gemarkeerd met een groen vinkje voor het product, een fout met een rood kruisje. Bij een fout wordt tegelijk ook het juiste product gegeven.

Door het ontbreken van alle mogelijke toeters en bellen en de sobere vormgeving is dit programma in het bijzonder geschikt voor kinderen die zich gemakkelijk laten afleiden.

21:22 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2013.10.12

Visbuffet

tafelvissenDit is een eenvoudig spel voor wie de tafels al kent maar ze op een leuke manier wil blijven inoefenen of herhalen.

Het concept is eenvoudig: de vis van dienst moet de luchtbel ophappen waarin het product staat dat past bij de vermenigvuldiging bovenaan het scherm. Hierbij mogen er maar drie fouten gemaakt worden. Per fout verdwijnt er bovenaan links in het scherm een hart. De rest laat zich raden.

Het spel bestaat uit 8 niveaus. Per niveau moeten er 20 oefeningen opgelost worden. Niveau na niveau wordt de vis van dienst groter. Op zich leuk, maar dit maakt de navigatie door het scherm er niet altijd gemakkelijker op. Over de navigatie valt er trouwens nog iets te zeggen: het is even wennen aan de manier waarop de vissen reageren op de muisbewegingen. Dit komt omdat de makers op een schitterende manier het effect van water op een bewegend lichaam hebben nagebootst.

Aanrader!

11:21 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2013.09.28

De puzzel van vermenigvuldiging

digipuzzel tafelsIn dit spel komt het er op aan de puzzel te leggen door het puzzelstukje rechts onder de puzzel naar de juiste oplossing van de opgave links onderaan te slepen. Is jouw oplossing goed, dan blijft het puzzelstukje staan en wordt de opgave met uitkomst in het groen getoond. Maakte je een fout, dan gaat het puzzelstukje weer weg en wordt de opgave met de juiste uitkomst in het rood weergegeven.

De vele instelmogelijkheden maken het spel geschikt voor zowel de beginnende als de volleerde 'tafelaar'. Om te beginnen kun je zelf instellen welke tafel(s) je wil oefenen. Je kunt elke tafel afzonderlijk oefenen, maar ook om het even welke combinatie maken. Dit doe je door de cijfers rechts van de puzzel aan te klikken. Geselecteerde tafels kleuren grijs. Je kunt ook de moeilijkheidsgraad instellen. Dit doe je door in het vierkantje met de gekleurde balkjes te klikken. Een balkje (geel) geeft aan dat het gemakkelijk is, twee balkjes (geel + groen) dat de moeilijkheidsgraad gemiddeld is, drie balkjes (geel + groen + rood) dat het om moeilijke opgaven gaat. Dit laatste niveau is echt voor gevorderden. Dat merk je vanzelf als je aan de slag gaat. Wil je onder tijdsdruk spelen, dan klik je op de knop [Start]. Het spel registreert dan gedurende vijf minuten hoe je het er vanaf brengt. Vanzelfsprekend kun je de instelmogelijkheden met elkaar combineren.

Een veelzijdig oefenprogramma. Zeker proberen!

20:15 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2013.05.11

Die is anders

die is andersMet dit spel voor jongere kinderen (maar wat heet jong?) daagt Toine van Broekhoven je uit om uit een reeks van elf plaatjes dat plaatje aan te klikken dat slechts eenmaal voorkomt. Per spel krijg je tien reeksen na elkaar aangeboden. Het spel geeft onmiddellijk feedback en houdt de stand voor jou bij.

Ideaal om je aandacht, concentratie en werkhouding te training en te werken op jouw visuele functies.

19:32 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aandacht, concentratie, internet, visuele analyse, visuele discriminatie, werkhouding | |

2013.03.23

Tafeltje, tafeltje aan de wand...

tafelboxTafelbox is een spel van Toine van Broekhoven. Je oefent er de tafels van 1 tot en met 9 mee, maar moet ook beroep doen op jouw ruimtelijke vaardigheden. Centraal staat een negenveld met in elke cel een getal. Een vraagteken reist willekeurig door het negenveld. Per keer blijft het staan in een veld. Het getal van dat veld moet je dan vermenigvuldigen met het getal dat overeenkomt met de plaats in de cel waarop het vraagteken staat. Een aandachtige kijker heeft intussen zeker al gezien dat er in elke cel negen kruisjes staan. Elk van deze kruisjes correspondeert met een cel van het negenveld. Het is de bedoeling dat je het getal uit de cel met het getal dat door het vraagteken wordt aangeduid, vermenigvuldigt. Is jouw antwoord juist, dan verschijnt er op de plaats van het maalteken een groen cijfer. Is het fout, dan zie je een rood cijfer. Dit gaat zo door tot je alle opgaven hebt opgelost.

Je hebt drie speelmogelijkheden:

  • de helft van de opgaven
  • een derde van de opgaven
  • een zelf te kiezen aantal opgaven

Je kunt er ook voor kiezen om de sommen zichtbaar te maken. Dit is in het bijzonder interessant voor kinderen met ruimtelijk-visuele problemen. Dit is een zeer interessant spel om de tafels eens op een andere manier te automatiseren.

19:56 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2013.03.16

En nog maar eens tafelen...

"tafeltjesMet deze internetapplicatie oefen je nog maar eens op het automatiseren van de tafels. Zonder toeters of bellen: je tikt gewoon het juiste antwoord in en gaat verder naar de volgende van de tien aangeboden oefeningen. Bovenaan zie je welke producten je juist  (groen bolletje) of fout (kruis door het grijze bolletje) had. Vooraf kun je kiezen welke tafel (of welke tafels) je gaat oefenen.

Nederlands van origine, kun je oefenen op de tafels van 1 tot en met 12. Dat is voor Vlaanderen geen probleem, aangezien je vooraf jouw keuze kunt opgeven. Maar waarom de tafels van 11 en 12 ook niet eens aanbieden aan de (sterkere) leerlingen? 

21:14 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2013.03.09

Herpes? Neen! Hexep!

hexepIn de rij van uitdagende spelletjes vormt Hexep toch wel een klasse apart. Het is de bedoeling dat je alle zeshoekige lampjes aansteekt door er met de muis op de juiste manier over te gaan, vertrekkend vanuit het lampje dat al een beetje oplicht. Wat de juiste manier is? Daar ligt juist de clou van dit spel: je moet de onderliggende wetmatigheden zelf al spelende ontdekken. Als het vorige spel verslavend was, dan is dit allesopslorpend. Ik heb je gewaarschuwd!

Met speciale groeten aan de professors in spe van de Vrije Gemengde Basisschool te Eke!

13:47 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, internet, logisch denken, redeneren, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk voorstellingsvermogen | |

2013.02.22

Gestroomlijnd denken

electric jointMaak een gesloten electrisch circuit. Dat is de centrale opdracht van het spel Electric Joint. Hierbij moet je er wel voor zorgen dat:

  • punten met een gelijke polariteit nooit met elkaar verbonden worden;
  • de stroomlijnen elkaar nooit kruisen.

Dit lijkt bij de eerste opgaven gemakkelijk, maar naarmate je verder komt - er zijn 25 opgaven - wordt het moeilijker en moeilijker. Niet in het minst omdat een aantal van die punten rechtlijnige, cirkelvormige of ovale beweging bewegingen maakt.

Dit spel stelt een aantal vaardigheden van de speler danig op de proef:

  • zijn logisch denken;
  • zijn ruimtelijke vaardigheden;
  • zijn anticiperingsvermogen. 

Let bij de hogere niveaus trouwens ook zeer goed op de in het spel ingebouwde hindernis. Dit kan je veel frustraties besparen.

20:16 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, internet, logisch denken, redeneren, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk voorstellingsvermogen | |