2013.02.15

Raamfiguren op het Internet

raamfiguren.gifEen van de vele manieren waarop je kleuters kunt laten oefenen op ruimtelijk inzicht, is het laten namaken of laten natekenen van raamfiguren. Nu kan dit ook op het Internet.

Het is de bedoeling om de voorgetekende figuren correct na te maken door de stippen met elkaar te verbinden. Hiervoor moet je telkens op een bolletje klikken en de linkermuisknop ingedrukt houden tot je bij het volgende bolletje bent aanbeland. Dan laat je de linkermuisknop los. Wanneer je een figuur correct hebt afgewerkt, verdwijnt er een puzzelstukje in het grote kader aan de rechterkant en verschijnt er een deeltje van een afbeelding. Na zestien juiste figuren krijg je dus de volledige foto te zien. Een beetje eigenaardig is dat het programma dan niet stopt, maar dat je gewoon verder kunt doen. Voor kleuters is het dus niet echt duidelijk of ze nu klaar zijn. Dit is echter geen onoverkomelijk probleem. Toch een aanrader dus!

18:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijke oriëntatie | |

2013.02.09

Virtuele flexibiliteit

foldsMet Folds moet je het afgebeelde blad zodanig vouwen dat het overeenstemt met de vorm die is aangegeven door de witte stippellijn. Dit doe je door op de rand van het papier te klikken en deze te slepen tot de plek waar je hem wilt hebben.

Je moet echter wel doordacht en economisch te werk gaan. Onder elk blad staat in witte cijfers aangegeven hoeveel keer je maximaal mag vouwen. Met andere woorden: de volgorde waarin je het blad vouwt, kan een wereld van verschil maken...

Uitdagend en verslavend...

12:45 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk voorstellingsvermogen, ruimtelijke orientatie | |

2013.02.03

Denken met zeshoeken

hexagonatorHexagonator is een spel voor wie zijn ruimtelijke vaardigheden eens goed op de proef wil stellen. Het is de bedoeling dat je de zeshoeken onderling zo gaat verplaatsen dat de gekleurde segmenten van de zeshoeken aan elkaar raken en samen een éénkleurige lijn vormen met een duidelijk begin en eindpunt (zie de afbeeldingen hiernaast).

Zoals je kunt verwachten begint het spel met eenvoudige opdrachten die gaandeweg complexer worden:

  • meer zeshoeken met gekleurde segmenten;
  • rasters met openingen die je moet omzeilen;
  • verschillende kleuren;
  • verschillende lijnen van een zelfde kleur die moeten gemaakt worden.

Naargelang je de verschillende opdrachten sneller uitvoert, verdien je meer punten. Goed om weten: zolang de cache van jouw computer niet gewist wordt, onthoudt het programma bij welke opgave je gekomen bent. Je moet de 25 niveaus dus niet in één keer afwerken.

10:31 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk voorstellingsvermogen, ruimtelijke orientatie | |

2013.01.20

Rekenen met virtueel MAB-materiaal

basetenBaseTen is een programma dat kinderen helpt om hun getalkennis tot 1000 in te oefenen met behulp van virtueel MAB-materiaal. Dit kan door het benodigde MAB-materiaal naar het gele blad te slepen of (als het vorige getal te groot is) van het gele blad weg te slepen.

Wat het programma dubbel interessant maakt, is dat elk getal nog eens extra gesitueerd wordt op de getallenlijn en ook geschreven wordt volgens het positiestelsel (H,T,E).

Bovendien kun je de oefeningen sterk variëren:

  • E
  • E + T
  • E + H
  • E + T + H
  • T
  • T + H
  • H

Voor kinderen die gewend zijn om met MAB-materiaal te werken, is dit programma ideaal.

18:08 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: getalbegrip, getalkennis, getallenlijn, mab-materiaal, plaatswaarde, positiestelsel, rekenen | |

2012.12.16

Splitsingen oefenen

splitsingenDit programma doet precies wat het zegt: het laat je oefenen op de splitsingen. Je krijgt daarvoor per spelbeurt steeds één minuut. Het is de bedoeling om binnen die tijdsspanne zoveel mogelijk splitsingen correct te beantwoorden. Je kunt oefenen op de splitsingen van alle getallen vanaf 1 tot en met 99999. Wat vanzelfsprekend van het goede teveel is. Maar wat wel het voordeel geeft dat je zowel op de spitsingen vanaf 1 tot en met 10 als op de splitsingen vanaf 1 tot en met 20 kunt oefenen. En dat je in het eerste lezer het programma met de leerlingen kunt laten meegroeien naarmate ze meer getallen kennen.

19:55 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, getalkennis, hoofdrekenen, internet, rekenen, splitsingen | |

2012.12.08

Over de volgorde van de bewerkingen

operation orderMet het spel Operation Order oefen je op 3 niveaus op de volgorde van de bewerkingen. Het concept is zeer simpel: je krijgt drie getallen en een blanco bewerking met uitkomst. Het is de bedoeling dat je de drie getallen zo in de bewerking plaatst dat het gegeven resultaat klopt. Het spel gebruikt opnieuw positieve en negatieve getallen door elkaar. Hierdoor is het niet onmiddellijk geschikt voor het basisonderwijs. De gradatie van de niveaus is als volgt:

  • gemakkelijk: optellen en aftrekken
  • gemiddeld: optellen, aftrekken en vermenigvuldigen
  • moeilijk: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen

Indien je een fout maakt, krijg je onmiddellijk feedback. Het programma geeft dan de juiste oplossing en vergelijkt deze met de jouwe.

11:24 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, basisbewerkingen, delen, internet, negatieve getallen, optellen, reële getallen, rekenregels, tekenregels, vermenigvuldigen | |

2012.11.25

Interactieve website voor kleuters

interactieve website voor kleutersIn deze module van Richard Bertram vind je drie spellen die je zeker met kinderen uit de derde kleuterklas (groep 2) kunt spelen:

- telspel
- letterspel
- kleur en vorm

In Telspel heb je vijf verschillende opdrachten:

- tellen
- bij een getal de juiste hoeveelheid herkennen
- cijfers verbinden in de juiste volgorde
- bij een bepaalde hoeveelheid het juiste getal zoeken
- bij een getal de juiste hoeveelheid tekenen

Het spel Kleur en vorm heeft ook vijf varianten:

- sorteren op kleur
- sorteren op vorm
- sorteren op vorm en kleur
- reeksen verderzetten op kleur
- reeksen verder zetten op vorm (grootte, breedte, ...) en kleur

In Letterspel wordt er geoefend op:

- rijmen
- auditieve analyse (het langste woord)
- auditieve discriminatie
- visuele discriminatie (b/d, m/n, t/f, v/w, a/e)

De kleuters moeten wel vertrouwd zijn met een aantal elementaire muisvaardigheden zoals klikken en slepen. De leerkracht zal moeten instaan voor de juiste instructie.

12:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, kleur, kleuters, letterkennis, tellen, vorm | |

2012.11.16

Opeenvolgende stress?

sequence masterNog een geheugenspel: bij Sequence Master is het de bedoeling dat je onthoudt op welke manier de computer de cijfers in het raster plaatst om deze dan daarna in oplopende volgorde op dezelfde plaats in een leeg raster aan te klikken. Er is geen tolerantie voor fouten: van zodra je er een maakt ben je uitgeschakeld en stopt het spel. Van niveau naar niveau worden de rasters complexer en het aantal cijfers groter.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

19:13 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, sequentieel geheugen, visueel geheugen, windows | |

2012.11.11

Explosief geheugen

memory vDit spel is een variante op het klassiek memory-spel. Je moet onthouden waar de voorwerpen en de bommen zitten. Bij het aanklikken van plaatjes moet je proberen dezelfde voorwerpen na elkaar aan te klikken en de bommen te vermijden. Klik je op een bom, dan is het spel meteen gedaan. Klik je dezelfde voorwerpen na elkaar aan, dan krijg je meer punten dan als je ze niet na elkaar aanklikt. Je merkt het vanzelf als je het spel begint te spelen. Van niveau naar niveau wordt het raster met voorwerpen groter en/of komen er bommen bij.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

11:51 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, sequentieel geheugen, visueel geheugen, windows | |

2012.11.03

Kom veilig thuis

path memory.gifBij Path Memory is het de bedoeling dat je de huizen in dezelfde volgorde aandoet als de computer. Daarvoor kijk je eerst hoe de computer de verbindingen tussen de huizen maakt, om daarna de huizen in dezelfde volgorde aan te klikken. Het ziet er allemaal gemakkelijker uit dan het is. Zelf proberen is de boodschap. Letop! Van zodra je één fout maakt, eindigt het spel.

Om een en ander niet op voorhand te verraden, heb ik deze keer de schermafbeeldingen bewust vaag gehouden.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

21:53 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geheugen, internet, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, sequentieel geheugen, visueel geheugen, windows | |