2012.10.27

Bloemenlogica

daisy petals.gifIn dit spel tegen de computer is het de bedoeling dat jij het laatste bloemblaadje van bloemhoofdje plukt. Jij en de computer mogen hiervoor elk om beurt 1 of 2 naast elkaar gelegen bloembaadjes verwijderen. Bij het begin van het spel mag je kiezen of jij begint of de computer. Eens je het juiste principe doorhebt, kun je keer op keer van de computer winnen. Stel jouw logisch denken op de proef!

19:41 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, logisch denken, redeneren | |

2012.10.21

Over hefbomen

lever physicsNa een les over hefbomen op zoek naar leuk oefenmateriaal? Dan is Lever Physics een goede keuze. Doorheen de verschillende niveaus oefenen de leerlingen met het verdelen van gewichten over de last- en de machtarm om de hefboom in evenwicht te houden. Het resultaat is onmiddellijk te zien. Alles moet binnen een bepaalde tijd gebeuren. Binnen die tijd kun je een beetje experimenteren, maar ook niet te veel. Voor wie het niveau snel oplost, is er trouwens steeds een bonus voorzien.

Een belangrijke tip: wie de voorwerpen snel naar de hefboom wil verslepen, doet er goed aan om de objecten meteen goed aan te klikken en niet het cijfer onder elk object dat het gewicht aangeeft.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

Prima oefenstof!

12:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: hefboom, internet, lastarm, machtarm, natuurkunde, steunpunt, windows | |

2012.10.15

Gewichten op de wip

seesaw logic.gifKies het zwaarste voorwerp. Dat is de eenvoudige opdracht van dit niet zo simpele spel. Je moet immers het gewicht van elk voorwerp bepalen aan de hand van de informatie op jouw scherm:

  • de verschillende voorwerpen
  • de stand van de wipplank of wipplanken
  • de combinatie van enkele voorwerpen

Aan de hiervan moet je door logisch redeneren het juiste antwoord vinden. Er zijn twintig opdrachten in stijgende moeilijkheidsgraad en complexiteit.

Het programma geeft jouw punten op basis van de snelheid waarmee je de verschillende opgaven oplost. Maak je een fout, dan gaan er punten af en moet je de opdracht vooralsnog juist oplossen. Pas daarna kun je aan de volgende kunt beginnen.

Goed om weten: je kunt het programma ook van het Internet halen en installeren. Een internetverbinding is dan niet langer noodzakelijk.

Wie raapt de handschoen op?

21:30 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, logisch denken, redeneren, vergelijken, windows | |

2012.10.06

Aanzichten raden

aanzichten radenOok dit spelletje vond ik op Rekenweb, een website van het Nederlandse Freudenthal Instituut. Het komt er op neer dat je eerst de 3-dimensioneel getekende figuur goed moet bekijken om daarna aan te duiden welk aanzicht je ziet in het vakje naast de driedimensionele figuur. Je kan daarbij kiezen uit de volgende lijst:

  • vooraanzicht
  • rechter zijaanzicht
  • linker zijaanzicht
  • bovenaanzicht
  • onderaanzicht
  • achteraanzicht

Per figuur krijg je twee kansen om het juiste aanzicht aan te klikken. In totaal bestaat het spel uit 20 opgaven.

20:11 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijke orientatie, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk voorstellingsvermogen, ruimtelijk redeneren | |

2012.09.30

Spel(l)ende bijen

spelling beesHet hoeft niet altijd een wiskundespel te zijn. Dit dachten de mensen van Arcademic Skill Builders waarschijnlijk toen ze het spel Spelling Bees bedachten. Het is de bedoeling dat je de Engelse woorden die het programma dicteert, correct opschrijft door de juiste letters in de juiste volgorde aan te klikken. Je kunt het woord altijd laten herhalen. Op die manier bouw je jouw bijenkorf laag per laag op. Want het is de bedoeling dat jij op het einde van het spel de winnaar bent omdat je de hoogste bijenkorf hebt gemaakt.

Het programma geeft onmiddellijk feedback: foute letters kun je niet op de bijenkorf leggen. Ze vallen er onmiddellijk weer af. Op de plaats van de foutieve letter zie je dan heel even de juiste letters oplichten.

Je speelt dit spel op het Internet. In één van de startschermen kun je zien welke spelen er actief zijn. Dit zijn spelen die door iemand anders zijn aangemaakt en die openbaar zijn. Je kunt er aan deelnemen of een eigen spel starten. Zijn er geen echte spelers op het Internet voor handen, dan speel je gewoon tegen de computer. Als het spel gedaan is, krijg je een scherm te zien met jouw uitslag en met de oefeningen die je fout hebt opgelost.

Je kunt echter ook een nieuw spel starten en beveiligen met een wachtwoord. Dan kunnen enkel spelers die het wachtwoord kennen aan jouw spel deelnemen. Dit kan handig zijn in klasverband.

21:58 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: engels, internet, spelling, taal, vreemde talen | |

2012.06.03

Blokken tellen

count the cubesDe opzet van dit spel is zeer eenvoudig: de speler moet het aantal blokken tellen. Hij krijgt 10 opgaven, geordend van gemakkelijk naar moeilijk, die hij zo snel mogelijk moet oplossen. Zijn antwoord tikt hij in door op de numerieke toetsen van het klavier te drukken of door de cijfers op het scherm aan te klikken.

Een juiste poging levert minstens 1000 punten op (afhankelijk van de snelheid). Bij elke foute poging krijgt de speler 1000 strafpunten, wat betekent dat hij voor één opdracht -5000 punten kan krijgen als hij het aantal blokjes pas bij de zevende poging juist had.

Alvast een goede oefening op het ruimtelijk inzicht en ruimtelijk voorstellingsvermogen.

20:31 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijk inzicht | |

2012.05.27

Sliertjes maken

sliertjes makenDit kleine programmaatje van het Freudenthal Instituut geeft oefeningen op de getallenlijn tot 100.

De leerling moet een aantal getallen naar hun juiste plaats op de getallenlijn slepen. Staat het getal op de juiste plaats, dan wordt de achtergrond lichtgroen. Staat het niet goed, dan blijft de achtergrond oranje. Kort maar leuk.

21:38 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: getallenlijn, internet, rekenen | |

2012.05.19

Online de tafels oefenen

maaltafelsMet deze website kun je de tafels van vermenigvuldiging oefenen. Het bijzondere eraan is dat je zelf bepaalt welke tafel of welke combinatie van tafels je gaat oefenen. Het moeten zelfs geen volledige tafels zijn. Kies enkel deze oefeningen uit die je wil automatiseren. Elke combinatie is mogelijk. Kruis in het raster hiernaast de juiste vakjes aan. Klik daarna op start.

Een sober maar doeltreffend programma!

14:47 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2012.05.06

Vlakken kleuren

vlakken kleurenHet programma Vlakken kleuren stelt de ruimtelijke vaardigheden van de leerlingen op de proef. Het is de bedoeling dat hij op basis van de driedimensionele tekening het gekleurde vlak terugvindt op de 4 tweedimensionele tekeningen en het daar ook kleurt door op het juiste vlak te klikken.

Bij sommige opgaven moet de leerling eerst de driedimensionele tekening draaien door er links op te klikken en ze te verslepen om de gekleurde vlakken te ontdekken.

Tot slot geven we nog een belangrijke tip mee: soms moet je verschillende tweedimensionele tekeningen gebruiken om de rode vlakken correct aan te kunnen duiden.

ALs je fout bent, kun je/mag je nog een tweede keer proberen. Ben je dan nog fout, dan kun je naar de juiste oplossing kijken.

Een spel van Rekenweb.

19:23 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren, ruimtelijk voorstellingsvermogen, ruimtelijke orientatie | |

2012.03.24

Breuken met apenkuren

fraction monkeysMet Fraction Monkeys kun je het gelijknamig maken en vergelijken van breuken (laten) oefenen. Het concept is eenvoudig: hang de apen die een breuk in de hand hebben met hun staart in de ring bij de gelijkwaardige breuk op de breukenlijn bovenaan in het speelscherm.

Je oefent in dit spel met breuken met als noemer:

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
  • 10
  • 12
  • 15
  • 16

Als je juist geantwoord hebt, dan blijft de aap daar hangen. Bij een foutief antwoord blijft de aap niet hangen maar krijg je een schema te zien die je helpt om het juiste antwoord te vinden. Je kunt dit spel verschillende keren na elkaar spelen. De opgaven blijven echter wel iedere keer gelijk.

02:24 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: breuken, internet, rekenen, verhoudingen | |