2011.12.18

Toine van Broekhoven: terug in de lucht

toine van broekhoven terug in de lucht

14:50 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: lezen, rekenen, spelling, taal, windows | |

2011.11.26

Toine van Broekhoven: goed nieuws

tvbsoftNa mijn bericht vorige week kreeg ik van Toine van Broekhoven de melding dat hij een confronterend gesprek gehad heeft met de provider van zijn website http://edusoft.town.nl/tvbsoft/. Het resultaat mag er zijn: de website blijft bestaan op hetzelfde adres. Toine is intussen druk bezig om alle inhoud weer online te brengen: de provider had alles gewist. Begin december hoopt hij hiermee klaar te zijn. Alle programma's die op deze blog besproken worden zullen dan weer beschikbaar zijn. Ik volg dit op de voet en pas zo nodig de verwijzingen in de verschillende berichten aan.

16:25 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: lezen, rekenen, spelling, taal, windows | |

2011.11.20

Toine van Broekhoven

tvbsoftToine van Broekhoven, de maker van heel wat educatieve programma's die op deze weblog besproken worden, meldt mij dat de Nederlandse provider town.nl is opgehouden te bestaan. Hierdoor zullen de links naar zijn programma's op zijn website http://edusoft.town.nl niet meer werken.

Aangezien ik vind dat de inspanningen van Toine om zoveel goede programma's aan te leveren, moeten geborgd worden, heb ik hem aangeboden om ze, tot hij zijn nieuwe website lanceert, voorlopig onder te brengen op mijn materialenbank zodat ze verder kunnen gebruikt worden. Ik houd jullie op de hoogte.

12:17 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: lezen, rekenen, spelling, taal, windows | |

2011.10.23

Vloertje leggen

fivloertjeleggen.gifWe blijven nog eventjes bij het Freudenthal Instituut. Bij dit Internetprogrammaatje is het de bedoeling dat je de planken zodanig schikt dat ze het volledige vloertje bedekken. Je kan de planken draaien door er met de rechter muisknop op te klikken.

Je hebt de volgende vier niveaus:

- een vloertje van 5 x 5 met 1 opgave
- een vloertje van 7 x 7 met 4 opgaven
- 2 moeilijke vloeren (4 x 4 en 7 x 7) waarbij je de planken zelf moet verzagen
- eigen vloeren van 5 x 5 waarbij je eerst zelf de lengte van de planken en het aantal bepaalt

Dit spel doet zwaar beroep op ruimtelijk inzicht en ruimtelijk redeneren.

19:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk redeneren | |

2011.10.17

Doolhof

fidoolhof.gifZoek je weg door de doolhoven van het Freudenthal Instituut. Klik op de tegels om ze te draaien en baan je zo een weg. Geef een antwoord op de vragen die bij elke doolhof gesteld worden.

De ruimtelijke vaardigheden en het redeneervermogen van de leerlingen worden hier op de proef gesteld.

00:19 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: internet, rekenen, ruimtelijk inzicht, ruimtelijke oriëntatie, ruimtelijk redeneren | |

2011.10.08

Deeltafels herhalen en/of automatiseren

tug team pony divisionMet Tug Team Pony Division kun je de deeltafels herhalen of verder automatiseren. Het is de bedoeling dat je de tegenstrever voorbij de vlag trekt. Dit kun je doen door zoveel mogelijk delingen juist te beantwoorden. Daarvoor moet je een van de blauwe kadertjes onder de zwarte opgavebalk aanklikken. Na afloop van de wedstrijd kun je in het eindscherm zien op welke plaats je eindigde en welke fouten je hebt gemaakt.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 8 kinderen (verdeeld in 2 teams van 4), elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je alleen bent en niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, kun jij daar aan mee doen.

Kies bij dit spel nooit voor de 'standard content', tenzij je wilt dat jouw leerlingen ook de deeltafels van 11 en 12 oefenen. Beter is het om voor de 'custom content' te kiezen en het bereik in te stellen van 1 tot en met 10.

11:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, delen, internet, rekenen | |

2011.09.25

Oefeningen Franse grammatica

french online grammar quizCarol Reitan is een Amerikaanse leraar Frans uit San-Francisco. Eén onderdeel van zijn website wordt gevormd door de French Online Grammar Quiz. Deze bestaat uit een twaalftal hoofdstukken. Per hoofdstuk moet je een aantal oefeningen oplossen. Die gaan van het geslacht van de zelfstandige naamwoorden over woordenschat tot de vervoeging van de werkwoorden in verschillende tijden.

Wie alle oefeningen met succes heeft doorgewerkt, weet meteen hoe het staat met zijn kennis van het Frans. Iedere oefening wordt immers onmiddellijk verbeterd. Toch maar eens proberen...

14:32 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: frans, grammatica, internet, vreemde talen | |

2011.09.17

Optellen voor katachtigen

kitten match.gifMet dit eenvoudige spel kun je het optellen tot 20 zonder en met brug over het tiental laten inoefenen en/of herhalen. In Kitten match is de leerling een jonge kat die moet proberen om met twee bolletjes wol met daarop telkens een cijfer de som te maken die in het midden van het speelveld te zien is. Het is de bedoeling dat hij probeert om binnen de speeltijd zoveel mogelijk juiste oefeningen te hebben. Maakt de leerling een fout, dan moet hij deze eerst herstellen voor hij verder kan. Na afloop van de wedstrijd ziet elke leerling in het eindscherm niet alleen op welke plaats hij is geëindigd, maar ook welke oefeningen hij fout heeft gemaakt.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je alleen bent en niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, kun jij daar aan mee doen.

21:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, optellen, splitsingen, rekenen | |

2011.09.11

Gekhuis

gekhuisDit programmaatje van het Freudenthal Instituut is heel wat moeilijker dan je zou denken. De speler moet een cijferreeks verderzetten, maar wel op een inzichtelijke manier.

De leerling moet eerst het systeem ontdekken dat bepaalt hoe de reeks moet verder gezet worden. Daarvoor moet het in vijf verschillende schermen een papiertje (waarop een cijfer van de reeks staat)open klikken. Voorbeelden van het systeem achter de rijen zijn:

- sprongen van twee
- sprongen van drie
- telkens het vorige getal verdubbelen
- ...

Toch maar eens proberen!

12:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: getallenlijn, internet, rekenen | |

2011.09.03

Vermenigvuldigen in de vrieskou

penguin jumpHebben bij jouw leerlingen de tafels van vermenigvuldigen geleden onder twee maanden vakantie? Zorg dan dat ze snel weer bij de les zijn. Dit kan op een leuke en speelse manier met Penguin Jump. De bedoeling is dat de leerlingen met hun pinguin zo snel mogelijk naar de overkant van het water gaan door van ijsschots naar ijsschots te springen. Hiervoor moeten ze telkens die ijsschots aanklikken waarop het juiste antwoord van de getoonde vermenigvuldiging staat. Maken ze een fout, dan vallen ze in het water en verliezen ze tijd. Ze kunnen trouwens enkel maar verder als ze hun fout juist verbeterd hebben. Na afloop van de wedstrijd ziet elke leerling in het eindscherm niet alleen op welke plaats hij is geëindigd, maar ook welke oefeningen hij fout heeft gemaakt.

Het is een internetspel dat je alleen kunt spelen tegen de computer, maar ook met 4 kinderen, elk vanaf een andere computer. Door het te beveiligen met een wachtwoord kun je het spel enkel toegankelijk maken voor kinderen die het wachtwoord kennen (bv. de kinderen van eenzelfde klas). Door het openbaar te maken kan iedereen aan jouw spel deelnemen, handig als je alleen bent en niet tegen de computer wilt spelen. Wanneer je in één van de beginschermen ziet dat er al andere spellen actief zijn, kun jij daar aan mee doen.

Kies bij dit spel nooit voor de 'standard content', tenzij je wilt dat jouw leerlingen ook de tafels van 11 en 12 oefenen. Beter is het om voor de 'custom content' te kiezen en het bereik in te stellen van 1 tot en met 10.

20:52 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, basisbewerkingen, internet, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |