2011.06.26

Eenrichtingsverkeer in vele richtingen

anticiperen,chronologisch denken,denken,internet,logisch denken,redeneren,ruimtelijk inzicht,ruimtelijk voorstellingsvermogenUpbot goes up is alweer een heel verslavend denk- en redeneerspelletje dat velen zal uitdagen. Het is de bedoeling dat je de gekleurde blokken waar een pijl op staat naar hun thuisbasis met dezelfde kleur brengt. Je begint met een heel eenvoudig speelveld met 1 kleur (om even te oefenen), maar doorheen de meer dan dertig niveaus wordt dit speelveld complexer en het aantal blokken die je naar hun thuisbasis moet brengen groter. Dit moet je wel weten:

  • de blokken kunnen enkel bewegen in de richting van de pijl die er op staat;
  • de blokken kunnen elkaar verduwen;
  • doe je een blok van een bepaalde kleur bewegen, dan bewegen alle blokken van diezelfde kleur;
  • alle blokken kunnen bewegen over de thuisbases van de blokken met een andere kleur;
  • de chronologie is vaak heel belangrijk... 

Succes!

22:52 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: anticiperen, chronologisch denken, denken, internet, logisch denken, redeneren, ruimtelijk inzicht, ruimtelijk voorstellingsvermogen | |

2011.05.29

Sommetjes maken

sommetjes makenOp de website http://www.rago.nl kan je gratis software vinden die ontwikkeld werd door Henk-Jan Raaijmakers. Een van die programma's is Sommetjes maken.

Met dit programma kan je kinderen individueel laten oefenen op optellen, aftrekken en de maaltafels. Dit alles binnen het getalbereik tot en met 100. Zeker geschikt voor het eerste en tweede leerjaar dus. Wat zeer interessant is, is dat je vooraf kunt aangeven wat de maximumuitkomst van de oefeningen mag zijn: je kan het programma trappenloos instellen vanaf 5 tot en met 100. Elke oefening wordt visueel voorgesteld aan de hand van blokjes.

Toch heb ik één suggesties voor een volgende uitgave van het programma: in het getalbereik tot 20 werkt de auteur in de schematische voorstelling met blokjes in allemaal verschillende kleuren. Dit is niet zo bevorderlijk voor het getaloverzicht van de kinderen: liever zou ik zien dat de blokjes per getal hetzelfde kleur hebben, zodat de hoeveelheid op zich onmiddellijk kan herkend worden. Nu nodigt de schematische voorstelling te veel uit tot tellen. Ook bij de oefeningen boven de 100 zag ik graag eenzelfde kleur per getal, en niet per tiental. Door per tiental nu telkens een ander kleur te geven, verlies je het zichtbaar effect van de splitsingen bij brugsommen.

De auteur verwacht een emailtje als je zijn gratis programma gaat gebruiken. Ik hoop nu maar dat zijn mailbox overspoeld wordt met Vlaamse berichtjes.

22:16 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, basisbewerkingen, optellen, rekenen, vermenigvuldigen, windows | |

2011.05.21

Reken maar op ons!

dyn002_original_345_228_gif_2534883_6a6420954306460ae11bcc573930d88f.gifOp de website Count Us In vind je vijftien spelletjes die kinderen helpen bij het begrijpen van een aantal wiskundige basisvaardigheden.

Door het feit dat de speluitleg Engelstalig is en de layout van de spelletjes niet altijd toelaat af te leiden wat er moet gedaan worden, is begeleiding van een volwassene die de juiste instructie geeft in het begin noodzakelijk. Alle spellen geven onmiddellijke feedback zonder foutenanalyse of het bijhouden van de individuele scores. Hierdoor zijn ze enkel geschikt als extra oefenmateriaal voor kinderen die de vaardigheden al beheersen. De volgende vaardigheden komen aan bod:

  • aftrekken
  • de helft
  • getalkennis
  • getalrij
  • inhoud
  • lengte
  • optellen
  • ordenen en groeperen
  • tijd

De spellen kunnen online gespeeld worden, maar ook gedownload worden voor Windows of Apple.

16:53 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: analoge klok, apple, digitale klok, getallenlijn, inhoud, internet, kloklezen, rangorde, rekenen, tellen, volume, windows | |

2011.05.14

Getallen splitsen

getallen splitsenMet dit programma van Toine van Broekhoven doe je precies wat de titel belooft: je splitst getallen. Je hebt verschillende mogelijkheden om te oefenen:

  • getallen splitsen tot 3;
  • getallen splitsen tot 4;
  • getallen splitsen tot 5;
  • getallen splitsen tot 6;
  • getallen splitsen tot 7;
  • getallen splitsen tot 8;
  • getallen splitsen tot 9;
  • getallen splitsen tot 10;
  • getallen splitsen tot 20;
  • getallen splitsen tot 100;
  • getallen splitsen tot 1000.

Voor je begint klik je aan voor welk van de boivenstaande mogelijkheden je kiest.

Per beurt krijg je tien oefeningen. Als je alle oefeningen hebt opgelost, klik je op de knop [kijk na]. Het programma duidt dan aan welke oefeningen juist waren (groen) en welke fout waren (rood) en geeft jouw uitslag op tien.

Dit programma leent zich bij uitstek om in het eerste leerjaar de splitsingen tot 20 te automatiseren. In de andere leerjaren kan het gebruikt worden om het hoofdrekenen tot 100 of tot 1000 verder in te oefenen.

15:17 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: automatisering, getalkennis, hoofdrekenen, internet, rekenen, splitsingen | |

2011.05.08

Samenspel

samenspelMet dit programma - alweer een creatie van Toine van Broeckhoven - oefen je het optellen en aftrekken tot 100 met en zonder brug en de maal- en de deeltafels tot 10.

Het concept is eenvoudig: je klikt in het linker kader een oefening aan en zoekt daarna in het rechter kader de bijhorende oplossing. Tussen de twee kaders verschijnt de oefening nog eens extra. Is jouw antwoord juist, dan verdwijnen oefening en oplossing uit de respectievelijke kaders. Is jouw antoord fout, dan krijg je een waarschuwing en moet je opnieuw proberen.

Aan het einde van het spel toont het programma nog eens jouw resultaat.

Positief alvast is dat ook het cijfer nul mag meedoen bij de vermenigvuldigingen!

10:47 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, automatisering, basisbewerkingen, delen, internet, optellen, rekenen, vermenigvuldigen | |

2011.04.30

Kwikke basisbewerkingen

kwik.gifEen andere manier op het optellen en aftrekken tot 20 met en zonder brug over het tiental en de maal- en deeltafels te oefenen, is het programma Kwik van Toine van Broeckhoven. Je krijgt twintig oefeningen zonder bewerkingsteken. Op basis van de getallen en het resultaat moet je bepalen of het over een optelling, aftrekking, vermenigvuldiging of deling gaat. Je moet dan het juiste bewerkingsteken aanklikken. Eens je een teken hebt aangeklikt kun je jezelf niet meer corrigeren. Het programma geeft onmiddellijk feedback of je juist of fout geantwoord hebt en houdt het aantal juiste en foute antwoorden bij tot het einde van de reeks.

Dis programma is een leuke manier om de basisbewerkingen verder te automatiseren en scherpt het redeneervermogen van de gebruiker aan. Opvallend is wel dat het delen veel minder aan bod komt dan de andere bewerkingen. In sommige reeksen van twintig oefeningen komt het zelfs helemaal niet aan bod. Ook het getal 0 kwam ik bij de optellingen, aftrekkingen en vermenigvuldiging niet tegen.

16:53 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, automatisering, basisbewerkingen, delen, internet, optellen, rekenen, vermenigvuldigen | |

2011.04.17

Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen tot 100

automatiseren groep 4Met het programma Automatiseren groep 4 van Toine van Broeckhoven kun je in het tweede leerjaar het optellen en aftrekken tot 100 (in al zijn somtypes) en de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 verder automatiseren. Bij het begin van het programma kruis je gewoon aan welke somtypes het mag aanbieden (tot 20, tot 100, met brug over het tiental, zonder brug over het tiental, met tafels van vermenigvuldiging, zonder tafels van vermenigvuldiging). Daarna biedt het programma jou 20 willekeurige sommen aan. Je tikt het antwoord in en klikt op de groene verificatieknop. Maakte je een foutje, dan kan je jouw antwoord wissen met de rode toets, voor zover je de groene verificatieknop nog niet gebruikt hebt.

Onderaan het scherm zie je door middel van een groene en rode balk hoe de verhouding ligt tussen goed en fout opgeloste sommen.

Aan het einde van de reeks van 20 sommen verschijnt er een scherm met daarop jouw score.

11:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, automatisering, basisbewerkingen, internet, optellen, rekenen, tafels, vermenigvuldigen | |

2011.02.26

Optellen en aftrekken tot 10

automatiseren groep 3Met het programma Automatiseren groep 3 van Toine van Broekhoven kun je het optellen en aftrekken tot 5 en/of tot 10 automatiseren. Bij het starten vink je aan welke soort oefeningen je wil (laten) maken. Je hebt vier mogelijkheden die je in om het even welke combinatie kunt gebruiken:

  • optellen tot 5
  • optellen tot 10
  • aftrekken van 5
  • aftrekken van 10

Eens gestart, krijg je 20 willekeurige oefeningen aangeboden. Je klikt op het numerieke klavier in het scherm het juiste antwoord aan en controleert het dan door op de groene knop te klikken. Merk je tijdig een fout op, dan kun je die nog verbeteren door op de rode knop met het kruisje te klikken.

Het programma houdt visueel bij hoeveel oefeningen je goed (groen) of fout (rood) maakte. Ben je klaar, dan verschijnt jouw score nog eens cijfermatig op het scherm. Een programma dat leerlingen van het eerste leerjaar zeker zal helpen om het optellen tot en aftrekken van 10 grondig in te oefenen.

19:05 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: aftrekken, automatisering, basisbewerkingen, internet, optellen, rekenen | |

2011.02.19

Rekenrek tot 20

rekenrek tot 20De logische opvolger van het programma Rekenrek tot 10 is Rekenrek tot 20. Kinderen moeten aan de hand van een rekenrek tot 20 met vijfstructuur hoeveelheden associëren met het het corresponderende cijfer. Maken ze een fout, dan verschijnt het juiste antwoord tussen '>>' en '<<'.

Per sessie krijgt het kind 10 opdrachten voorgeschoteld. Het programma houdt met smiley's het aantal juist en fout gemaakte opdrachten bij.

Dit programma is ideaal om het getal- en hoeveelheidsbegrip in het eerste leerjaar grondig in te oefenen.

12:28 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: getalbegrip, hoeveelheidsbegrip, internet, rekenen, resultatief tellen, tellen | |

2011.02.12

Rekenrek tot 10

rekenrek tot 10Nog zo'n degelijk programma van Toine van Broekhoven is Rekenrek tot 10. Kinderen moeten aan de hand van een rekenrek tot 10 met vijfstructuur hoeveelheden associëren met het het corresponderende cijfer. Maken ze een fout, dan verschijnt het juiste antwoord tussen '>>' en '<<'.

Dit rekenrek laat perfect toe om niet alleen het resultatief tellen tot en met 10 te oefenen, maar ook het subitizen, het zonder tellen herkennen van kleine hoeveelheden tot en met 4, te oefenen. Dit subitizen wordt gezien als een belangrijke voorspeller van rekenrijpheid voor het eerste leerjaar. Rekenrek tot 10 kan dus niet alleen in het eerste leerjaar en remediëringssituaties gebruikt worden, maar ook geïntegreerd worden in het hoekenwerk in de derde kleuterklas (groep 2).

Per sessie krijgt het kind 10 opdrachten voorgeschoteld. Het programma houdt met smiley's het aantal juist en fout gemaakte opdrachten bij.

Zoals gezegd: aangeraden voor zowel de derde kleuterklas (groep 2) als het eerste leerjaar (groep 3).

12:10 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: gecijferdheid, getalbegrip, hoeveelheidsbegrip, internet, rekenen, resultatief tellen, subitizing, tellen, voorbereidend rekenen | |